Menu
Powraca moda na kolej. Wywiad z Włodzimierzem Wilkanowiczem

Powraca moda na kolej. Wywiad z Włodzimierzem Wilkanowiczem


Raport Kolejowy zapytał Włodzimierza Wilkanowicza, Prezesa Kolei Wielkopolskich, o park taborowy spółki, rozbudowę zaplecza i plany na przyszłość.

Raport Kolejowy: Niedawno Koleje Wielkopolskie obchodziły pięciolecie istnienia. Panie Prezesie, proszę nam w kilku słowach powiedzieć, jakie wydarzenia z tych pięciu lat były według Pana najważniejsze?

Włodzimierz Wilkanowicz: Przez te pięć lat działalności przewozowej udało nam się wykreować wizerunek przewoźnika, który potrafi zadbać o bezpieczeństwo, komfort oraz czas pasażera. Potwierdzają to certyfikaty ISO w ramach Zintegrowanego Systemu Zarządzania. Jako pierwszy przewoźnik w Europie, wspólnie z Urzędem Marszałkowskim Województwa Wielkopolskiego, zdecydowaliśmy się wyposażyć defibrylatory AED w naszych wszystkich 49 pociągach. Celująco zdaliśmy również zeszłoroczny egzamin podczas Światowych Dni Młodzieży, odbywających się w Krakowie, w czasie których Koleje Wielkopolskie przewiozły około 7 tysięcy pielgrzymów z diecezji poznańskiej, gnieźnieńskiej, kaliskiej, włocławskiej oraz wielu gości z zagranicy. Obecnie wszystkie nasze akcje sfokusowane są na bieżące działania, bo to właśnie od nich zależy końcowa ocena i zadowolenie klienta, a ta – jak pokazują badania jakościowe – utrzymuje się na stałym ponad 90 proc. poziomie.

RK: Koleje Wielkopolskie zakończyły rok z dziesięcioprocentowym wzrostem pasażerów w stosunku do roku ubiegłego. Jak udało się osiągnąć taki wynik? Co stoi za Waszym sukcesem?

WW: Od początku działalności Spółki trzymamy się pewnych założeń, które mają odzwierciedlenie w systematycznym wzroście podróżnych. Przede wszystkim zmodernizowane i nowoczesne pociągi, obsługiwane przez wykwalifikowaną kadrę, dogodność oraz częstotliwość połączeń. Jest to swego rodzaju magnes, który przyciąga ludzi do korzystania z naszych usług. Poza tym jest pewna zależność pomiędzy nowoczesnymi pociągami a powracającą modą na kolej i myślę, że tę tezę potwierdzą również inni samorządowi przewoźnicy.

RK: Porozmawiajmy o planach taborowych Kolei Wielkopolskich. Jakimi pojazdami Państwo dysponują? Planują Państwo zakup nowych pojazdów?

WW: Obecnie nasz tabor składa się z 25 elektrycznych zespołów trakcyjnych (w tym 22 „Elfy”) oraz 21 pojazdów spalinowych (w tym 3 SA139 „Link”).

Wspólnie z właścicielem Spółki, czyli Urzędem Marszałkowskim, przyjęliśmy zasadę, że zakupy taboru należą do obowiązku samorządu. Na dzień dzisiejszy mogę potwierdzić, że czekamy na rozstrzygnięcie przetargu na zakup 10 Elektrycznych Zespołów Trakcyjnych. Na bazie naszych doświadczeń ustaliliśmy wspólnie z organizatorem przetargu, że mają to być jednostki pięcioczłonowe. Dzięki systematycznym badaniom frekwencji, a także badaniom jakości podróży wiemy, że właśnie tego oczekują od nas mieszkańcy Wielkopolski. Ponadto realizujemy modernizacje obecnego taboru spalinowego na poziomie P4.

RK: A jak wyglądają Pastwa plany związane z zapleczem do utrzymania taboru?

WW: Punkt utrzymania taboru w Zbąszynku jest systematycznie modernizowany. W ubiegłym roku został wyremontowany cały dach oraz częściowo została odnowiona elewacja. Poza tym wyremontowaliśmy pomieszczenia socjalne, magazynowe, warsztatowe. Przedłużony został kolejny tor, a nad nim założona sieć trakcyjna (w tej chwili na Hali mamy 3 tory zelektryfikowane, z tego 2 po 135 metrów). Ponadto został wyremontowany układ torowy, a na nim założone wykolejnice, dlatego nasza bocznica stała się jeszcze bardziej bezpieczna. W planach mamy budowę zaplecza utrzymaniowego w Wągrowcu. Mamy zagwarantowane na to środki w ramach RPO. Prace nad tą inwestycją są już zaawansowane, mamy działkę pod budowę, którą otrzymaliśmy poprzez samorząd od PKP SA. Korzystając jeszcze ze środków ze starej perspektywy, mamy stworzoną zarówno koncepcję zaplecza, jak i projekt budowlany. Praktycznie jesteśmy na ostatnim etapie uzyskania wszelkich pozwoleń i jest nadzieja, że lada dzień będziemy ogłaszali przetarg na wykonawstwo.

RK: PLK planują modernizację odcinka linii E20 pomiędzy Swarzędzem a Sochaczewem. Jak modernizacja wpłynie na funkcjonowanie Kolei Wielkopolskich?

WW: Wspólnie z Urzędem Marszałkowskim przygotowaliśmy koncepcje organizacji komunikacji zastępczej dla ponad 7000 pasażerów, którzy podróżują z nami na co dzień. Koncepcje zakładają między innymi:

  • Uruchomienie bezpośrednich wahadłowych połączeń autobusowych na odcinku Konin – Poznań przy korzystaniu z autostrady A2 – zakładany czas podróży około 100 min, rozważane jest także podobne połączenie na odcinku Słupca – Poznań (czas przejazdu około 80 min);
  • Autobus za pociąg na odcinku wyłączonym z ruchu pociągów zatrzymujący się na wszystkich stacjach i przystankach przy wykorzystaniu drogi krajowej 92 i dróg gminnych. Prognozowany czas przejazdu na krytycznym odcinku Konin – Września – to 116 min. Wydłuży to czas przejazdu na odcinku Poznań – Konin z obecnych 88 min do około 180 min. W ramach tego czasu uwzględniono 15 minut na zmianę środka transportu w punktach przesiadkowych.

Ponadto przygotowaliśmy:

  • Projekt rozkładu jazdy pociągów na jednotorowym odcinku Swarzędz – Września, gdziez dotychczasowych 23 par pociągów uruchamianych dobowo pozostanie 17 par;
  • Studium przebiegu trasy Autobusowej Komunikacji Zastępczej, które przewiduje około 90 kursów autobusów za pociąg;
  • Koncepcję koordynacji ruchu pociągów z połączeniami autobusowymi oraz zapewnienia możliwości nabywania biletów na stacjach, przystankach kolejowych oraz w autobusach.

RK: Jakie mają Państwo plany na przyszłość?

WW: Przede wszystkim sprostanie wyzwaniom, które stoją przed nami. To znaczy zagwarantowanie wysokiej jakości połączeń podczas remontu linii E20. Dla zapewnienia odpowiedniej dostępności taborowej planujemy dalszą modernizację PUT Zbąszynek. Zdajemy sobie sprawę, że podjęte działania znacznie rozszerzą zakres prac serwisowych dlatego też przewidujemy budowę nowego PUT w Gnieźnie.

Ponadto w tym roku podróżnym posiadającym ważny bilet miesięczny PEKA na Strefę A chcemy umożliwić podróż pociągami Kolei Wielkopolskich w obszarze miejskim Poznania bez dodatkowych opłat.

Rozmawiała LS

 

Wywiad ukazał się w Raporcie Kolejowym 3/2017

 

Dodano: 2017-06-02 12:55:57

TAGI

Koleje Wielkopolskiewywiad

INNE Z KATEGORII "wywiady"

Ta strona wykorzystuje pliki cookies i zapisuje je na Twoim urządzeniu. Pozostając na stronie akceptujesz taki stan rzeczy.

akceptuję czytaj więcej
do góry
grupa MTMrealizacja: