Menu
Podróż odbywa się od drzwi do drzwi. Wywiad z Tomaszem Miszczukiem, prezesem PKP Informatyka

Podróż odbywa się od drzwi do drzwi. Wywiad z Tomaszem Miszczukiem, prezesem PKP Informatyka

2018-04-11

Aplikacja Bilkom, rozwój transportu towarowego i intermodalnego, cyberbezpieczeństwo, elektromobilność – te i inne tematy poruszyliśmy w rozmowie z Tomaszem Miszczukiem, Prezesem Zarządu PKP Informatyka.

Raport Kolejowy: Minęły dwa lata od czasu objęcia przez Pana stanowiska Prezesa Zarządu PKP Informatyka. Jak ocenia Pan te dwa lata? Co udało się osiągnąć?

Tomasz Miszczuk: Kiedy obejmowałem stanowisko Prezesa Zarządu PKP Informatyka w styczniu 2016 r., firma była w bardzo złej kondycji. W roku 2014 odnotowano stratę na poziomie ponad 6,9 mln zł, w 2015 r. strata wyniosła ponad 5,6 mln zł. Były już realne plany podziału firmy i de facto jej likwidacji poprzez włączenie do innych spółek kolejowych. Zdecydowane kroki podjęte w 2016 r. pozwoliły ustabilizować sytuację organizacyjną i finansową firmy. Przede wszystkim radykalnie, bo o ponad 60 proc., zmniejszyliśmy koszty usług obcych. Dzięki temu i innym działaniom już w pierwszym roku wypracowaliśmy zysk na poziomie prawie 7 mln zł. Na koniec 2017 r. również odnotowaliśmy duży zysk, nieco mniejszy niż na koniec 2016 r., z uwagi na poniesione inwestycje. Jeśli chodzi o sukcesy, to przede wszystkim spółka zaczęła skutecznie kończyć rozpoczęte projekty. Przed 2016 r. bywało, że projekty, w które zainwestowano już znaczne środki, były zarzucane i kończyły w przysłowiowej „szufladzie”. W 2017 r. zespół PKP Informatyka stworzył system pozwalający zintegrować różne oferty przewoźników. Dzięki Ministerstwu Infrastruktury, a przede wszystkim przy osobistym zaangażowaniu ministrów Andrzeja Adamczyka i Andrzeja Bittela, 11 września 2017 r. pasażerom został udostępniony Pakiet Podróżnika, wspólny bilet PKP Intercity, POLREGIO i PKP SKM w Trójmieście. 1 lutego 2018 r. do Pakietu Podróżnika dołączyła Łódzka Kolej Aglomeracyjna. W chwili obecnej trwają rozmowy koordynowane przez Ministerstwo i PKP S.A. z pozostałymi samorządowymi przewoźnikami kolejowymi. Na początku tego roku oddaliśmy do użytku pilotażową wersję nowej platformy sprzedaży biletów Bilkom.pl.

RK: Proszę opowiedzieć nam więcej o tym projekcie. Jak działa aplikacja? Jakie są jej główne założenia?

TM: Tak jak wspomniałem, Bilkom jest przede wszystkim platformą sprzedażową, w której dostępne są bilety państwowych przewoźników: PKP Intercity, POLREGIO i PKP SKM w Trójmieście. Jest to jedyne miejsce w internecie, w którym można zakupić Pakiet Podróżnika, czyli wspólny bilet wspomnianych przewoźników. Oczywiście bilety wszystkich przewoźników uczestniczących w Pakiecie Podróżnika będą dostępne w Bilkom.pl. W pierwszej kolejności, po integracji systemu, będzie można nabyć bilety ŁKA. Pilotażowy Bilkom jest responsywną stroną internetową. 

RK: Aplikacja Bilkom wspiera rozwój kolejowego transportu pasażerskiego. A w jaki sposób PKP Informatyka wpiera rozwój transportu towarowego i intermodalnego?

TM: Dobrze, że pani redaktor o tym wspomina. Rozwój kolei był w dużej mierze zdeterminowany koniecznością przewożenia towarów na duże odległości. Poza bieżącym wsparciem spółek z Grupy PKP: PKP Cargo oraz PKP LHS, pracujemy nad systemem do zarządzania przesyłaniem kontenerów w transporcie intermodalnym. Bez wsparcia IT transport intermodalny nie będzie nowoczesny, a przede wszystkim konkurencyjny. Chcemy stworzyć system, który pozwoli zredukować koszty transportu jednego kontenera różnymi środkami komunikacji. Dzięki nowatorskim systemom informatycznym ułatwimy dostęp do transportu szynowego małym przedsiębiorstwom, nieposiadającym własnego zaplecza logistycznego.  Firmy działające na prowincji będą więc miały lepszy dostęp do globalnej gospodarki.

RK: Aktywnie działacie Państwo na rzecz cyberbezpieczeństwa. Prowadzicie Centrum Monitoringu (Security Operations Center – SOC). Na czym polega praca zespołu SOC? W jaki sposób SOC wpływa na zwiększenie cyberbezpieczeństwa na kolei?

TM: To prawda, chcemy żeby nasze systemy były należycie chronione. W PKP Informatyka działa SOC, którego pracownicy 24 godziny na dobę czuwają nad bezpieczeństwem programów i aplikacji oferowanych przez naszą firmę. Chcielibyśmy, aby SOC PKP Informatyka stanowił wsparcie dla wszystkich spółek kolejowych działających w Polsce. Z uwagi na ograniczony dostęp do specjalistów na rynku pracy, nie ma możliwości, by każda ze spółek zatrudniła najlepszych specjalistów z zakresu cyberbezpieczeństwa.

RK: Deklarujecie Państwo również wspieranie elektromobilności. Jakie działania prowadzicie w tym zakresie? Dlaczego wspieranie elektromobilności jest tak ważne?

TM: Elektromobilność wpisuje się w politykę rządu i program premiera Mateusza Morawieckiego. PKP Informatyka działa w obszarze transportu kolejowego, który przecież jest jednym z najbardziej ekologicznych środków transportu. Postawienie na elektromobilność to postawienie na czyste powietrze w naszym kraju. Wspólnie ze spółką z Grupy PKP Informatyka – Kolejowymi Zakładami Łączności w Bydgoszczy – zaprojektowaliśmy stację ładowania pojazdów elektrycznych. Jest to pierwsze tego typu polskie urządzenie. Mam nadzieję, że to dopiero początek naszych działań w zakresie elektromobilności.

RK: Na koniec pytanie o najważniejsze plany, wyzwania i założenia na rok 2018?

TM: Koncentrujemy się przede wszystkim na wdrożeniu Bilkom.pl. W przygotowaniu jest także aplikacja mobilna na systemy Android i iOS. Przy koordynacji Ministerstwa Infrastruktury oraz PKP S.A. trwają rozmowy nad przyłączeniem do Pakietu Podróżnika kolejnych przewoźników samorządowych. Integracja systemów przewoźników samorządowych z Pakietem Podróżnika i Bilkom.pl także będzie leżeć po naszej stronie. Pracujemy także nad Bilkom 3.0, który będzie platformą sprzedażową, oferującą nie tylko planowanie podróży i sprzedaż biletów kolejowych. Przy Bilkom 3.0 kierujemy się filozofią, że podróż odbywa się od drzwi do drzwi, a nie od stacji do stacji. Za pomocą Bilkom 3.0 będzie można zaplanować szczegółowo podróż, dobierając ofertę uwzględniającą preferencje pasażera. Kolejna odsłona Bilkom będzie umożliwiała zakupienie także innych usług, takich jak: rezerwacja i opłacenie miejsca parkingowego na parkingach Park&Ride, zakup biletów komunikacji miejskiej, wynajem auta (car sharing) czy rezerwacja noclegów. W dzisiejszych czasach, oprócz czasu i komfortu przejazdu, istotnymi elementami są wszelkie udogodnienia z tym związane. Chcemy zaoferować przewoźnikom, ale przede wszystkim pasażerom, nowoczesne rozwiązania informatyczne, które sprawią, że kolej będzie chętnie wybieranym środkiem komunikacji w Polsce.

Rozmawiała LS

 

Wywiad ukazał się w Raporcie Kolejowym 1/2018

 

TAGI

PKP InformatykaWspólny Biletwywiad

INNE Z KATEGORII "wywiady"

Ta strona wykorzystuje pliki cookies i zapisuje je na Twoim urządzeniu. Pozostając na stronie akceptujesz taki stan rzeczy.

akceptuję czytaj więcej
do góry
grupa MTMrealizacja: