Menu
Inwestycje taborowe są dla nas priorytetem. Wywiad z Markiem Chraniukiem

Inwestycje taborowe są dla nas priorytetem. Wywiad z Markiem Chraniukiem


Marek Chraniuk, Prezes PKP Intercity SA, opowiedział nam o sukcesach spółki, świetnym wyniku finansowym, planach taborowych oraz o tym, jak konstruować ofertę, która zainteresuje pasażerów.

Raport Kolejowy: W marcu mija rok Pana prezesury. Jak ocenia Pan zmiany, które w tym czasie udało się przeprowadzić w spółce? Co uważa Pan za największy sukces?

Marek Chraniuk: Od samego początku, kiedy przejąłem stery w Spółce, najważniejszym zadaniem było przygotowanie PKP Intercity do obsługi pielgrzymów, przybywających na Światowe Dni Młodzieży. Mieliśmy mało czasu na to, by przygotować odpowiednio tabor, ale też całe zaplecze informacji pasażerskiej czy sprzedaży biletów. Dzisiaj możemy śmiało powiedzieć, że nam się udało. W sumie przewieźliśmy 250 tys. pielgrzymów zarówno na pokładach pociągów rejsowych, jak i składów specjalnych dla grup zorganizowanych. W okresie szczytu przewozowego, co siedem minut z krakowskiego dworca odjeżdżał pociąg w barwach PKP Intercity.

W drugiej połowie roku skupiliśmy się na przygotowaniu strategii taborowej do 2020 roku. Aby utrzymać rosnący trend w przewozach i zachować konkurencyjność wobec innych przewoźników przeznaczymy ok. 2,5 mld zł na zakup i modernizację w sumie 510 wagonów (prace modernizacyjne obejmą 455 wagonów, 55 nowych wagonów zostanie zakupionych) oraz 60 lokomotyw (planujemy zakup 40 lokomotyw – 30 elektrycznych i 10 spalinowo-elektrycznych, a kolejnych 20 lokomotyw elektrycznych serii EU/EP07 w ramach modernizacji zostanie przystosowana do prędkości 160 km/h). Dodatkowo PKP Intercity przeznaczy środki na unowocześnienie 15 stacji postojowych.

Właściwie to jedne z ważniejszych działań, które zrealizowaliśmy, ponieważ za najważniejszy uznajemy dobry wynik finansowy i przewozowy Spółki. W 2016 roku przewieźliśmy w sumie 38,5 mln pasażerów, co stanowi wzrost o 7,3 mln w stosunku do roku 2015 oraz wzrost o 1,5 mln w stosunku do założeń – planowaliśmy, że liczba pasażerów wyniesie 37 mln. Ponadto osiągnęliśmy dobry wynik finansowy na poziomie 47 mln złotych netto, co stanowi wzrost o niespełna 104 mln. Szczególnie cieszy nas ten fakt, ponieważ przez osiem lat Spółka notowała straty. W 2016 roku padł również rekord, ponieważ przychód ze sprzedaży wyniósł 1,77 mld złotych – to najwyższe przychody w historii Spółki.

Ponadto wdrożyliśmy całkiem niedawno nowe udogodnienie do internetowego systemu sprzedaży, czyli możliwość kupowania biletów z różnymi zniżkami w jednej transakcji. Przed nami kolejne kroki w rozbudowywaniu nowych funkcjonalności systemu.

Na uwagę zasługuje też uczestnictwo PKP Intercity w powstawaniu nowych połączeń międzynarodowych. Mam tu na myśli szczególnie skład uruchamiany przez Koleje Ukraińskie w relacji Kijów – Przemyśl. Pociąg ten funkcjonuje od grudnia 2016 roku, a jeszcze we wrześniu 2016 roku uruchomiliśmy połączenie Kraków – Grodno. Na odcinku polskim jesteśmy również operatorem pociągu relacji Moskwa – Berlin. Połączenie to jest realizowane pociągiem Talgo. Szereg wymienionych działań, a także pozostałych, mieszczących się w ramach strategii taborowej, z pewnością przyczynią się do wzrostu komfortu i konkurencyjności PKP Intercity jako wiodącego przewoźnika dalekobieżnego w Polsce, a zmiany te będą zauważalne nie tylko przez naszych pasażerów, lecz także pracowników, ponieważ zależy nam, by odczuwalne stało się przywracanie właściwego etosu kolejarza – to właściwie już się dzieje.

RK: Panie Prezesie, wspomniał Pan, że po raz pierwszy od wielu lat PKP Intercity zamknęło rok z dodatnim wynikiem finansowym. Z usług spółki skorzystało też o 7 mln pasażerów więcej niż w roku ubiegłym. Jak udało się osiągnąć tak świetny wynik?

MC: PKP Intercity przewiozło w sumie 38,5 mln pasażerów, można więc powiedzieć, że z naszych usług w 2016 roku skorzystał właściwie każdy Polak. Oznacza to 24 proc. wzrost liczby podróżnych w porównaniu do 2015 roku. PKP Intercity odpowiada za ponad połowę wzrostu liczby pasażerów za 2016 rok w całym sektorze kolejowym. Pasażerowie wracają na kolej, to widać. Jednak jest to efekt wytężonej pracy, dobrej oferty i komfortowego taboru. Przed nami jednak kolejne inwestycje, które z pewnością zostaną dostrzeżone i docenione przez klientów. Spółka PKP Intercity jest w dobrej kondycji finansowej. Wprowadziliśmy w 2016 roku szereg kroków optymalizacyjnych, między innymi część działań wykonujemy sami i zrezygnowaliśmy z usług firm zewnętrznych, np. sprzątanie w biegu, co wpłynęło na obniżenie kosztów czyszczenia składów bez pogorszenia jakości wykonywanych usług. Zracjonalizowaliśmy również koszty marketingowe i reklamowe. Jednocześnie zwiększone zostały wydatki z myślą o pasażerach (tabor, bezpieczeństwo).W działaniach PKP Intercity widać olbrzymie, pozytywne nastawienie na pasażera.

RK: To prawda. Bardzo dbacie o swoich pasażerów. Jakie akcje podejmujecie, żeby stworzyć jak najlepszą ofertę?

MC: Działania PKP Intercity muszą skupić się na podniesieniu konkurencyjności poprzez wdrożenie atrakcyjnej polityki cenowej i wystandaryzowanej oferty. Ponadto konieczny jest szereg inwestycji, zarówno w obszarze taboru, jak i kanałów dystrybucji biletów, pozwalających dorównać trendom rynkowym. W 2016 roku niespełna 40 proc. wszystkich pasażerów kupiło bilet przez internet. Konsekwentnie realizujemy nasze założenia i odpowiadamy na zapotrzebowanie klientów, ponieważ wdrożyliśmy już nowe udogodnienie w internetowym systemie sprzedaży: możliwość zakupu biletów z różnymi zniżkami w jednej transakcji. Wkrótce pojawi się także sprzedaż biletów online na relacje międzynarodowe: do Rosji i Austrii. Rozwijamy siatkę połączeń międzynarodowych – w drugiej połowie 2016 roku pojawiły się połączenia z Krakowa przez Białystok do Grodna, a także pociąg relacji Kijów – Przemyśl, obsługiwany taborem ukraińskim, jednak przy dużym zaangażowaniu PKP Intercity.

RK: Jak wygląda wkład PKP Intercity w projekt Wspólnego Biletu?

MC: Jesteśmy jednym z przewoźników, którzy zaangażowali się w ten projekt. Jego koordynatorem jest Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa. Bierzmy udział w rozmowach i ustaleniach, których rezultatem powinien być właśnie Wspólny Bilet.

RK: Porozmawiajmy też o planach taborowych PKP Intercity. Proszę opowiedzieć więcej o strategii taborowej na lata 2016-2020. Ile pojazdów planują Państwo zakupić, a ile zmodernizować? Kiedy zostaną ogłoszone pierwsze przetargi?

MC: W ramach strategii taborowej przeznaczymy ok. 2,5 mld zł na zakup i modernizację w sumie 510 wagonów (prace modernizacyjne obejmą 455 wagonów, 55 nowych wagonów zostanie zakupionych) oraz 60 lokomotyw (planujemy zakup 40 lokomotyw – 30 elektrycznych i 10 spalinowo-elektrycznych, a kolejnych 20 lokomotyw elektrycznych serii EU/EP07 w ramach modernizacji zostanie przystosowana do prędkości 160 km/h). Pierwsze przetargi już wystartowały, m.in.: 14 lutego br. ogłosiliśmy przetarg na naprawę główną z modernizacją 20 lokomotyw EP07 i przystosowanie ich do prędkości 160 km/h. Zawarliśmy już umowy z wykonawcami, którzy wygrali postępowania na modernizację z naprawą główną 51 sztuk wagonów osobowych (22 szt. – H. Cegielski; 13 szt. – Pesa, 16 szt. – Newag). Jednak to nie wszystko, ponieważ od marca 2016 roku zostało wykonanych 373 napraw rewizyjnych P4 wagonów i 69 napraw rewizyjnych P4 lokomotyw – dzięki dużemu, bo ok. 60 proc. udziałowi spółki córki Remtrak w naprawach. Ponadto zrealizowaliśmy 16 modernizacji z naprawą P5 wagonów i 7 modernizacji z naprawą P5 lokomotyw. Od 1 stycznia do końca lutego br. wykonano natomiast 65 napraw rewizyjnych P4 wagonów i 14 napraw rewizyjnych P4 lokomotyw. W tym samym okresie zrealizowano 7 napraw głównych P5 wagonów z modernizacją i 2 naprawy główne P5 lokomotyw z modernizacją. Przygotowujemy się do kolejnych przetargów, m.in. na zakup 55 nowych wagonów czy na modernizację 13 sztuk lokomotyw spalinowych SM42 na dwuagregatowe. Inwestycje taborowe są dla nas priorytetem i podchodzimy do nich z należytą wiedzą i starannością, ponieważ zmiany te będą odczuwalne przez naszych klientów, na pewno pod względem komfortu, który tak wysoko jest ceniony w badaniach marketingowych.

RK: Czy inwestycje obejmą również budowę i/lub modernizację bazy utrzymania taboru?

MC: Uwzględniliśmy w strategii modernizację 15 stacji postojowych. Część z nich (m.in. w: Warszawie, Gdyni, Szczecinie, Wrocławiu, Krakowie i Przemyślu) zostanie wyposażona w całoroczne myjnie z zamkniętym obiegiem wody oraz urządzenia do podgrzewania rozjazdów w zimie. Stawiamy w tym względzie na ekologię. Chcemy, żeby przy okazji modernizacji myjnie spełniały wszelkie normy, uwzględniały zasilanie energią słoneczną i zostały wyposażone w nowoczesne urządzenia grzewcze.

RK: Na koniec pytania o plany – na 2017 r. i, w szerszej perspektywie, na lata kolejne?

MC: Przede wszystkim zależy nam na konsekwentnym realizowaniu założeń strategii taborowej Na ten rok planujemy rozpisanie i rozstrzygnięcie przetargów na zakup 55 nowych wagonów i 20 lokomotyw (prędkość 160 km/h), a także modernizację 335 wagonów i 20 lokomotyw EP07 oraz 13 lokomotyw spalinowych SM42.

Chcielibyśmy również, by pojawiło się WiFi w Pendolino. Montaż urządzeń w pierwszych składach byłby możliwy od czerwca br. Wiele zależy jednak od producenta taboru i jego dobrej woli. Będziemy także poszerzać naszą ofertę biletową. Ponadto planujemy uruchomić sprzedaż online biletów międzynarodowych do Rosji i Austrii. Kluczowe również będzie utrzymanie bardzo dobrych wyników finansowych jak i przewozowych. W 2016 roku przewieźliśmy 38,5 mln pasażerów, a szacowaliśmy, że będzie 37 mln. W tym roku planujemy, że będzie to wynik na poziomie 39,2 mln. Należy pamiętać, że już całkiem niedługo zacznie obowiązywać IV Pakiet Kolejowy, liberalizujący m.in. kolejowy rynek przewozów pasażerskich, chcemy być do tego przygotowani. Realizacja strategii taborowej będzie tutaj kluczowym elementem do tego, by pasażerowie zawsze wybierali PKP Intercity jako największego i najlepszego przewoźnika dalekobieżnego w Polsce.

Rozmawiała LS

 

Wywiad ukazał się w Raporcie Kolejowym 3/2017

Dodano: 2017-06-02 13:25:17

TAGI

PKP Intercitywywiad

INNE Z KATEGORII "wywiady"

Ta strona wykorzystuje pliki cookies i zapisuje je na Twoim urządzeniu. Pozostając na stronie akceptujesz taki stan rzeczy.

akceptuję czytaj więcej
do góry
grupa MTMrealizacja: