Menu
Bydgoszcz z tramwajami od PESA

Bydgoszcz z tramwajami od PESA

2017-03-30

W czwartek 23 marca br. podpisana została umowa pomiędzy miastem Bydgoszcz a firmą PESA na dostawę osiemnastu nowoczesnych tramwajów. Kontrakt jest wart 141 mln złotych. Pierwsze trzy niskopodłogowe i klimatyzowane składy wyjadą na bydgoskie trasy już jesienią.

– Staramy się budować komunikacje publiczną przyjazną dla mieszkańców – mówi prezydent Bydgoszczy Rafał Bruski. – Dlatego w najbliższych latach kluczowe miejskie inwestycje są związane z rozbudową tras tramwajowych oraz modernizacja ważnych węzłów komunikacyjnych i torowisk. Poza tym zabezpieczyliśmy środki na nowe buspasy. Rozbudowę infrastruktury powiązaliśmy jednocześnie z zakupami nowoczesnego taboru. Łącznie na te zadania przeznaczymy w ciągu najbliższych lat pół miliarda złotych. Jestem przekonany, że to dobrze wydane pieniądze. Dzięki nim podróże tramwajami i autobusami będą trwały krócej oraz wzrośnie komfort poruszania się miejską komunikacją. Podpisując umowę na dostawę taboru cieszę się, że naszym partnerem jest prężnie działająca bydgoska firma.

Tramwaje wyprodukuje PESA

Bydgoszcz w ubiegłym roku zamówiła łącznie osiemnaście sztuk tramwajów. Piętnaście z nich stanowić będą wozy 5-członowe o długości ponad 30 metrów. Kolejne trzy sztuki to składy 3-członowe o długości ponad 19 metrów dedykowane do obsługi linii mniej uczęszczanych. Przetarg na dostawę wygrała bydgoska firma PESA. Wartość całego kontraktu to 141 mln zł.

– Bydgoszcz była jednym z pierwszych miast, które dekadę temu zaufały nam jako producentowi tramwajów – mówi prezes firmy PESA Tomasz Zaboklicki. – Wtedy jednak były to tylko dwa nowe składy. Na przełomie lat 2015 i 2016 – wraz z linią do Fordonu – przybyło jednak dwanaście naszych Swingów, a dziś podpisujemy umowę na osiemnaście kolejnych. Trzydzieści dwa tramwaje z PESA wśród kilkudziesięciu codziennie eksploatowanych – taka flota nowoczesnych, niskopodłogowych, klimatyzowanych, bardzo bezpiecznych tramwajów ustawia Bydgoszcz wśród tych miast, które najszybciej w Polsce modernizują tabor. Słowa „flota” nie używam przypadkowo, bo w naszych wspólnych przedsięwzięciach – w większości realizowanych od 2010 roku – ma swój udział prezydent Bydgoszczy Rafał Bruski, wcześniej przecież oficer nawigator w Polskich Liniach Oceanicznych. Cieszę się, że dzięki tej sprawnej, konsekwentnej nawigacji właśnie PESA może zmieniać oblicze miasta, w którym funkcjonuje. 

Nowoczesne systemy

Nowa dostawa tramwajów będzie prawie identyczna w stosunku do jeżdżących aktualnie w Bydgoszczy dwunastu tramwajów typu Swing. Analizowana będzie jeszcze możliwość skorygowania kolorystyki pojazdów. Podobnie jak w dotychczasowych pojazdach tramwaje będą wyposażone w nowoczesne systemy IT: System Informacji Pasażerskiej, system monitoringu, System Emisji Reklam, Wi-Fi dla pasażerów oraz gniazda USB.

Ważne fakty:

  • Dwanaście tramwajów zakupionych podczas budowy linii do Fordonu kosztowało 109 mln zł
  • Cztery z nich przejechały już ponad 100 tysięcy km
  • Najwięcej pasażerów (ponad 16 tysięcy dziennie) korzysta z linii nr 5, na której standardowo kursują cztery Swingi

Ważne daty:

  • 30.09.2016 r. – ogłoszenie o zamówieniu
  • 22.11.2016 r. – złożenie i otwarcie ofert
  • 19.12.2016 r. – złożenie dokumentów formalnych i technicznych potwierdzających spełnienie warunków udziału w postępowaniu
  • 23.03.2017 r. – podpisanie umowy
  • 31.10.2017 r. – dostawa pierwszych trzech sztuk
  • 07.05.2018 r. – dostawa kolejnych ośmiu sztuk
  • 30.09.2018 r. – dostawa pozostałych siedmiu sztuk

Swing 5-członowy w liczbach:

  • Długość – 30,12 m
  • Szerokość –2,35 m
  • Prędkość max – 70 km/h
  • Liczba miejsc ogółem – 201
  • Liczba miejsc siedzących – 53
  • Niskopodłogowość – 100%

Fot: PESA

TAGI

Pesa

INNE Z KATEGORII "tabor"

Klauzula informacyjna dotycząca posiadanych danych osobowych oraz ich przetwarzaniu.

Zgodnie z art. 13 ust. 1 i ust. 2 ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. informuję, iż:

  1. Administratorem Pana/Pani danych osobowych jest Polska Izba Producentów Urządzeń i Usług na Rzecz Kolei z siedzibą w Bydgoszczy, ul. Jana Karola Chodkiewicza 17.
  2. Administrator nie wyznaczył Inspektora Danych Osobowych.
  3. Administrator pozyskuje dane wyłącznie bezpośrednio.
  4. Pana/Pani dane osobowe przetwarzane będą tylko i wyłącznie w celu i zakresie niezbędnym do realizacji kontraktów handlowych. Po zakończeniu ich trwania w innych zgodnych z prawem celach np. w celu zabezpieczenia ewentualnych roszczeń oraz reklamacji.
    a) Pana/Pani dane osobowe będą przekazywane firmom zewnętrznym w celu zabezpieczenia i realizacji kontraktów.
    b) Pana/Pani dane osobowe nie będą przekazywane do państwa trzeciego/organizacji międzynarodowej.
  5. Posiada Pan/Pani prawo dostępu do treści swoich danych orz prawo ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania, do przenoszenia danych, do wniesienia sprzeciwu, do cofnięcia zgody w dowolnym momencie bez wpływu na zgodność z prawem przetwarzania którego dokonano na podstawie zgody przed jej cofnięciem.
  6. Ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do PUODO gdy uzna, że przetwarzanie Pana/Pani danych osobowych narusza przepisy ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r.
  7. Pana/Pani dane osobowe nie będą przetwarzane w sposób zautomatyzowany.
  8. Zgoda na przetwarzanie Pana/Pani danych osobowych może zostać przez Pana/Panią wycofana w każdym czasie, poprzez wysłanie maila na adres sekretariat@izbakolei.pl co skutkować będzie usunięciem z bazy Administratora.
  9. Administrator dokłada wszelkich starań, aby zapewnić wszelkie środki fizycznej, technicznej i organizacyjnej ochrony danych osobowych przed ich nieuprawnionym ujawnieniem.

AKCEPTUJĘ
do góry
grupa MTMrealizacja: