Prezes UTK powołał Rzecznika Praw Pasażera Kolei
2017-02-03Zadaniem Rzecznika Praw Pasażera Kolei będzie ułatwianie pasażerom dochodzenia swoich praw oraz polubowne rozwiązywanie sporów z przedsiębiorcami świadczącymi usługi na kolei.
Prezes Urzędu Transportu Kolejowego Ignacy Góra powołał Joannę Marcinkowską na Rzecznika Praw Pasażera Kolei. Joanna Marcinkowska z wykształcenia jest radcą prawnym. Studiowała prawo na Uniwersytecie Mikołaja Kopernika w Toruniu, a następnie odbyła aplikację w Okręgowej Izbie Radców Prawnych w Warszawie. Od kilku lat związana jest z rynkiem kolejowym. Do tej pory zajmowała się ustawowymi zadaniami Prezesa UTK w zakresie funkcjonowania transportu kolejowego oraz praw pasażerów.
Rzecznik Praw Pasażera Kolei jest pierwsza instytucją ułatwiającą pasażerom pozasądowe dochodzenie swoich praw. W przypadku, gdy reklamacja pasażera nie zostanie uwzględniona np. przez przewoźnika kolejowego, podróżny będzie mógł złożyć wniosek o wszczęcie pozasądowego postępowania przed Rzecznikiem. Nie będzie konieczności kierowania sporu do sądu.
– Pasażerowie zyskują szybki sposób rozwiązywania konfliktu z przedsiębiorcami kolejowymi – zaznaczyła Marcinkowska. – Będę się starała, by sprawy kończyły się szybciej niż przewidziane w ustawie 90 dni. Wizerunkowo na pewno zyskają też na przykład przewoźnicy – pokazując otwartość na klientów.
Jak w praktyce będzie wyglądało postępowanie przed Rzecznikiem? Przede wszystkim, aby sprawa została rozpatrzona, pasażer będzie musiał spełnić kilka warunków. Najważniejszym z nich jest podjęcie próby rozwiązania sporu, na przykład w drodze reklamacji. Jeśli podróżny nie podejmie próby kontaktu z drugą stroną, Rzecznik odmówi wszczęcia postępowania. Prawo do złożenia wniosku przysługuje, gdy pasażer domaga się rekompensaty od przewoźnika kolejowego, zarządcy infrastruktury kolejowej, właściciela bądź zarządcy dworca, sprzedawcy biletów lub operatora turystycznego.
Dużym ułatwieniem przy składaniu skargi będzie możliwość przesłania jej przez internet. Możliwe będzie także wysłanie skargi w formie tradycyjnego listu. We wniosku będzie musiał opisać okoliczności sprawy i dotychczasowy przebieg sporu oraz dołączyć dokumenty potwierdzające przedstawioną sytuację.
Pasażerowie będą mogli w dalszym ciągu składać również skargi do Prezesa UTK. Powołanie Rzecznika nie wyklucza możliwości podejmowania działań ustawowych przez Prezesa UTK, takich jak interwencja w sprawach indywidualnych oraz zbiorowych, wszczynanie postępowań administracyjnych dotyczących naruszeń praw pasażerów oraz nakładania kar pieniężnych, przeprowadzania kontroli czy obligowania podmiotów kolejowych do konkretnych działań.
– Powołanie Rzecznika Praw Pasażera Kolei to dobra wiadomość dla wszystkich pasażerów – zapewnia Prezes UTK Ignacy Góra. – Podróżni zyskali ułatwienie w dochodzeniu swoich praw. Znacznie skróci się też czas rozwiązywania sporów pasażerów z przewoźnikami czy zarządcami infrastruktury.
Postępowanie przed Rzecznikiem będzie bezpłatne. Więcej szczegółów dotyczących funkcjonowania Rzecznika UTK podaje na stronie: pasazer.gov.pl.
Fot: UTK