Menu
Kodeks kulturalnego podróżowania wg PKP Intercity

Kodeks kulturalnego podróżowania wg PKP Intercity

2016-07-19

Głośne rozmowy telefoniczne lub ze współpasażerami, odtwarzanie muzyki i filmów, śmiecenie, zdejmowanie butów oraz układanie bagażu na miejscach siedzących – takie zachowania denerwują nas najbardziej w trakcie jazdy pociągiem.

W ramach pierwszego etapu akcji „Strefa kulturalnego podróżowania” PKP Intercity zorganizowało panel fokusowy z udziałem między innymi osób niepełnosprawnych, rodzin z dziećmi, seniorów oraz studentów. W drugim etapie na facebooku przewoźnika uruchomiono sondę, w której pasażerowie mogli wskazać najbardziej drażniące zachowania podczas podróży środkami komunikacji zbiorowej. W głosowaniu wzięło udział ponad trzy tysiące osób, kolejnych sto szczegółowo opisało swoje doświadczenia z podróży. Z badania wynika, że ponad połowę ankietowanych irytują głośne rozmowy – czy to z współpasażerami, czy przez telefon. Niemile widziane jest także zdejmowanie butów, spożywanie nieprzyjemnie pachnących posiłków, pozostawianie śmieci czy zajmowanie miejsca walizkami i torbami.

Rzecznik prasowy PKP Intercity Beata Czemerejda podkreśliła, że konsultacje się cennym źródłem informacji na temat tego, co możemy zmienić, żeby zwiększyć komfort podróży pociągami. „Z kolei zaproszony do konsultacji ekspert savoir-vivre Adam Jarczyński  zwrócił uwagę na fakt, że pociąg nie jest prywatnym środkiem lokomocji. „Na dworcu, na przystanku czy w przedziale, miejmy na uwadze, że kluczem w relacjach międzyludzkich jest życzliwość. Pomagajmy sobie nawzajem np. przy wkładaniu bagażu, a w czasie jazdy pociągiem zachowujmy się cicho i kulturalnie” – zachęcał.

Końcowym efektem akcji jest stworzony przez PKP Intercity i ekspertów kodeks kulturalnego podróżowania.

 

Kodeks kulturalnego podróżowania stworzony wspólnie z Adamem Jarczyńskim, ekspertem ds. savoir-vivre

Pociąg to miejsce, gdzie spotykamy osoby z różnymi doświadczeniami i w różnym nastroju. Stosując się do uniwersalnych zasad uprzejmości, które każdy z nas dobrze zna, sprawimy, że podróż będzie przyjemna i komfortowa dla wszystkich. Oto kilka z nich:

  1. Wszyscy mamy pasjonujące historie do opowiedzenia, ale nie wszystkie okoliczności temu sprzyjają. Pewnie zgodzimy się, że rozmowa telefoniczna na temat wizyty u lekarza czy wyzwań w pracy powinna odbyć się już poza pociągiem. Ostatecznie można się oddalić w miejsce, gdzie nikt nas nie będzie słyszał.
  2. Naszym naturalnym odruchem jest sprzątanie po sobie papierków, torebek, wszystkiego co powinno znaleźć się w koszu – to wiemy od małego, ale może pójdziemy o krok dalej i podniesiemy ten złośliwie wpatrujący się w nas kubeczek po kawie? Pokażemy innym, że można. Bo można, prawda?
  3. Buty uwielbiają towarzystwo naszych stóp, dlatego zachowamy się taktownie, jeśli nie pozbawimy ich tej przyjemności. Zdjęte buty śmieją się z naszych skarpetek bądź pończoch, a kiedy dodatkowo widzą nogi na siedzeniu, to burczą coś o higienie i estetyce.
  4. Kultura może być osobista, ale i fizyczna. Zaoferujmy zatem pomoc każdemu, kto może mieć problem z podniesieniem swojej walizki. A jak już ją ułożymy w luku nad głową, to zadbajmy, by ktoś inny mógł również ułożyć tam swój bagaż. Będzie to podwójnie kulturalne – fizycznie i osobiście.
  5. Przekąska w pociągu to smaczny pomysł pod warunkiem, że zapach naszej potrawy nie przeszkadza pozostałym podróżnym. I nie musi to być wcale owoc Duriana, aby inni czuli się mało komfortowo.
  6. Zagadka: Jak sprawić przyjemność wszystkim podróżującym, łącznie ze sobą, podczas słuchania muzyki bądź oglądana filmu na tablecie? Odpowiedź: Założyć słuchawki. To normalne, że osoba kulturalna lubi sprawiać przyjemność innym, dlatego dźwięk w słuchawkach powinien być na tyle cichy, że inni go nie usłyszą. Z tego samego względu wyłączmy dźwięk w telefonie czy komputerze.

 

Fot, źródło: PKP Intercity

TAGI

PKP Intercity

INNE Z KATEGORII "przewozy-pasazerskie"

Klauzula informacyjna dotycząca posiadanych danych osobowych oraz ich przetwarzaniu.

Zgodnie z art. 13 ust. 1 i ust. 2 ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. informuję, iż:

  1. Administratorem Pana/Pani danych osobowych jest Polska Izba Producentów Urządzeń i Usług na Rzecz Kolei z siedzibą w Bydgoszczy, ul. Jana Karola Chodkiewicza 17.
  2. Administrator nie wyznaczył Inspektora Danych Osobowych.
  3. Administrator pozyskuje dane wyłącznie bezpośrednio.
  4. Pana/Pani dane osobowe przetwarzane będą tylko i wyłącznie w celu i zakresie niezbędnym do realizacji kontraktów handlowych. Po zakończeniu ich trwania w innych zgodnych z prawem celach np. w celu zabezpieczenia ewentualnych roszczeń oraz reklamacji.
    a) Pana/Pani dane osobowe będą przekazywane firmom zewnętrznym w celu zabezpieczenia i realizacji kontraktów.
    b) Pana/Pani dane osobowe nie będą przekazywane do państwa trzeciego/organizacji międzynarodowej.
  5. Posiada Pan/Pani prawo dostępu do treści swoich danych orz prawo ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania, do przenoszenia danych, do wniesienia sprzeciwu, do cofnięcia zgody w dowolnym momencie bez wpływu na zgodność z prawem przetwarzania którego dokonano na podstawie zgody przed jej cofnięciem.
  6. Ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do PUODO gdy uzna, że przetwarzanie Pana/Pani danych osobowych narusza przepisy ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r.
  7. Pana/Pani dane osobowe nie będą przetwarzane w sposób zautomatyzowany.
  8. Zgoda na przetwarzanie Pana/Pani danych osobowych może zostać przez Pana/Panią wycofana w każdym czasie, poprzez wysłanie maila na adres sekretariat@izbakolei.pl co skutkować będzie usunięciem z bazy Administratora.
  9. Administrator dokłada wszelkich starań, aby zapewnić wszelkie środki fizycznej, technicznej i organizacyjnej ochrony danych osobowych przed ich nieuprawnionym ujawnieniem.

AKCEPTUJĘ
do góry
grupa MTMrealizacja: