Menu
Wnętrza pociągów z nowatorskimi rozwiązaniami

Wnętrza pociągów z nowatorskimi rozwiązaniami

2018-06-13

Internet bezprzewodowy, klimatyzacja czy toaleta przystosowana do potrzeb osób o ograniczonej mobilności to standard wyposażenia pociągów pasażerskich, który staje się coraz powszechniejszy także na polskiej kolei. Przewoźnicy, którzy chcą przyciągnąć nowych pasażerów, inwestują w coraz ciekawsze wyposażenie pojazdów. Kolej powinna kojarzyć się z komfortem, co ma być jej przewagą w porównaniu z samolotami i autobusami.

Długa podróż pociągiem może być męcząca, dlatego przewoźnicy starają się poprawić komfort pasażerów poprzez stosowanie innowacyjnych rozwiązani we wnętrzach pojazdów. Trend ten widoczny jest także w Polsce, chociaż w naszym kraju w wielu zamówieniach na nowy tabor duży nacisk kładziony jest bardziej na niski koszt. Mimo to pojawiają się na polskich torach pojazdy, które zaskakują ciekawymi rozwiązaniami. Przykładem są dwuczłonowe spalinowe zespoły trakcyjne Link dostarczone w ubiegłym roku przez bydgoską Pesę spółce Przewozy Regionalne. Pociągi te niewiele różnią się od pojazdów zaprojektowanych na zlecenie Kolei Niemieckich. W nowych pojazdach dla POLREGIO zastosowano schowek na narty zlokalizowany w mocowaniu wózków inwalidzkich, specjalne miejsca dla rodziców z małymi dziećmi z dużym stolikiem z wysoką krawędzią zapobiegającą wypadaniu zabawek oraz przycisk do otwierania drzwi dla niepełnosprawnych obok intercomu, czyli urządzenia do komunikacji z załogą, dzięki któremu można zgłosić usterkę lub zapytać o opóźnienie.

W nowoczesne wyposażenie inwestują też pozostali przewoźnicy, dzięki czemu podróżni zdążyli już przyzwyczaić się do takich udogodnień, jak: toalety w systemie zamkniętym, automaty z napojami i żywnością, elektroniczne wyświetlacze dynamicznej informacji pasażerskiej czy gniazdka do ładowania smartfonów oraz ładowarki USB. Pojawiają się też rozwiązania ułatwiające wsiadanie i wysiadanie z pojazdu, np. wysuwany stopień oraz windy dla niepełnosprawnych. Producenci dbają o ochronę podróżnych przed hałasem. Nowoczesne pojazdy, dostosowane do Technicznych Standardów Interoperacyjności, spełniają rygorystyczne normy dopuszczalnego poziomu hałasu we wnętrzu. PKP Intercity przygotowały ponadto w pociągach klasy Express Intercity Premium, które są obsługiwane składami Pendolino, Strefę Ciszy w wagonie siódmym – w Strefie niedozwolone jest prowadzenie rozmów przez telefon, słuchanie głośno muzyki i inne czynności generujące hałas.

Luksus na torach

Jeszcze ciekawsze rozwiązania można zauważyć w pociągach za granicą. Koncern Alstom dostarczył w czerwcu 2017 r. dla Kolei Francuskich zespoły trakcyjne dużej prędkości Euroduplex Océane, w których w przedziałach pierwszej klasy zastosowano fotele obracające się o 180 proc., dzięki czemu pasażer ma możliwość ustawienia siedziska przodem do kierunku jazdy. Fotele w nowych francuskich ezt można regulować na wiele sposobów, dotyczy to m.in. ustawienia wysokości. Do wykończenia wnętrza pociągu użyto nowych przyjaznych dla środowiska materiałów. Zastosowano też energooszczędną klimatyzację. Ciekawe rozwiązania pojawiają się również w stylistyce wnętrz. Francuskie koleje ozdobiły pociągi na podmiejskiej linii RER z Paryża do Wersalu fotokopiami wnętrz pałacu królewskiego oraz reprodukcjami obrazów impresjonistów. Na efektowny wystrój można też trafić w pociągach turystycznych. Dotyczy to zwłaszcza składów z luksusowo wyposażonymi wagonami sypialnianymi. W Irlandii w 2016 r. rozpoczęły kursowanie pociągi Belmond Grand Hibernian, które oprócz wnętrz stylizowanych na wagony słynnego Orient Expressu, oferują wygodne kanapy, wagon obserwacyjny z przeszklonym sufitem, elegancki wagon restauracyjny i przedziały sypialniane przypominające pokoje hotelowe.

Najbardziej niezwykłe pociągi zarówno pod względem wyglądu, jak i wyposażenia wnętrza kursują na turystycznych trasach w górskich regionach Japonii. Ekspresy Shiki-Shima, zaprojektowane przez słynnego projektanta Kena Kiyoyuki, nie są najszybszymi pociągami świata, jednak zwracają uwagę niecodziennym wyglądem. Wnętrza mogą dorównać luksusowym hotelom. 34 pasażerów ma do dyspozycji nie tylko indywidualne przestronne kabiny, ale też wagon restauracyjny, wagon barowy z pianinem i wagon obserwacyjny z komfortowymi kanapami. Efektownie wykończone i wyposażone są także łazienki dla pasażerów. Choć cena biletu na ten pociąg wynosi od 4200 do nawet ponad 12 tys. dolarów, chętnych na przejazd jest tak dużo, że spółka East Japan Railway wyłania pasażerów w losowaniu. Podobne pociągi dla wybrańców kursują również w Indiach. Tamtejsze luksusowe składy wyposażono m.in. w wagony z przedziałami fitness.

Pojazdy ekologiczne

W nowoczesnym projektowaniu pojazdów komunikacji duży nacisk kładzie się również na kwestie ochrony środowiska. Nowe elektryczne zespoły trakcyjne takich producentów, jak Alstom czy Siemens wykonane są z materiałów w 95 proc. nadających się do recyklingu. W pojazdach stosuje się mniej szkła i innych ciężkich materiałów w celu obniżenia masy i zużycia energii. Eleganckie wnętrza luksusowych pociągów wykończone są naturalnymi materiałami, np. drewnem, matami bambusowymi czy bawełnianymi tkaninami.

Jednak nowoczesne rozwiązania poprawiające komfort podróżowania koleją pojawiają się nie tylko w pociągach luksusowych. Londyńska firma PriestmanGoode specjalizująca się w projektowaniu wnętrz pojazdów zaproponowała dla Kolei Austriackich projekt kabin składów pociągów nocnych oraz Intercity, który obejmuje takie pomysły, jak rampa przy drzwiach, dzięki której można przepchać bagaż z peronu do wnętrza pojazdu na kółkach, fotele w przedziałach drugiej klasy z miejscem na bagaże pod siedzeniami, umiejscowione z tyłu fotelów mocowania na tablety z ładowarkami USB, dwumiejscowe przedziały sypialne z oddzielnymi toaletami, wygłuszone kilkuosobowe przedziały czy kabiny sypialniane z mocowaniami na napoje i rzeczy osobiste.

Nowoczesne elementy wyposażenia obejmują także urządzenia służące do zakupu i walidacji biletów. W pociągach pojawiają się automaty biletowe, a załogi korzystają z nowoczesnych terminali do sprawdzania i drukowania biletów. Koleje Niemieckie rozważają rezygnację z tradycyjnych biletów, a do pobierania opłat za przejazd będą mogły służyć urządzenia WiFi w pociągach, które będą wykrywały sygnały generowane przez smartfony podróżnych. Pobranie opłat za przejazd dokonywane będzie automatycznie z konta bankowego podróżnego, po tym jak pokładowe urządzenia teleinformatyczne zarejestrują jego obecność w pociągu i miejsce, w którym zakończył podróż. W ten sposób może być ograniczona liczba kontroli biletowych i uproszczony sposób płacenia za przejazd.

Łukasz Kuś

 

Artukuł ukazał się w Raporcie Kolejowym 2/2018

INNE Z KATEGORII "polecamy"

Klauzula informacyjna dotycząca posiadanych danych osobowych oraz ich przetwarzaniu.

Zgodnie z art. 13 ust. 1 i ust. 2 ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. informuję, iż:

  1. Administratorem Pana/Pani danych osobowych jest Polska Izba Producentów Urządzeń i Usług na Rzecz Kolei z siedzibą w Bydgoszczy, ul. Jana Karola Chodkiewicza 17.
  2. Administrator nie wyznaczył Inspektora Danych Osobowych.
  3. Administrator pozyskuje dane wyłącznie bezpośrednio.
  4. Pana/Pani dane osobowe przetwarzane będą tylko i wyłącznie w celu i zakresie niezbędnym do realizacji kontraktów handlowych. Po zakończeniu ich trwania w innych zgodnych z prawem celach np. w celu zabezpieczenia ewentualnych roszczeń oraz reklamacji.
    a) Pana/Pani dane osobowe będą przekazywane firmom zewnętrznym w celu zabezpieczenia i realizacji kontraktów.
    b) Pana/Pani dane osobowe nie będą przekazywane do państwa trzeciego/organizacji międzynarodowej.
  5. Posiada Pan/Pani prawo dostępu do treści swoich danych orz prawo ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania, do przenoszenia danych, do wniesienia sprzeciwu, do cofnięcia zgody w dowolnym momencie bez wpływu na zgodność z prawem przetwarzania którego dokonano na podstawie zgody przed jej cofnięciem.
  6. Ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do PUODO gdy uzna, że przetwarzanie Pana/Pani danych osobowych narusza przepisy ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r.
  7. Pana/Pani dane osobowe nie będą przetwarzane w sposób zautomatyzowany.
  8. Zgoda na przetwarzanie Pana/Pani danych osobowych może zostać przez Pana/Panią wycofana w każdym czasie, poprzez wysłanie maila na adres sekretariat@izbakolei.pl co skutkować będzie usunięciem z bazy Administratora.
  9. Administrator dokłada wszelkich starań, aby zapewnić wszelkie środki fizycznej, technicznej i organizacyjnej ochrony danych osobowych przed ich nieuprawnionym ujawnieniem.

AKCEPTUJĘ
do góry
grupa MTMrealizacja: