Szlaban na ryzyko! XII edycja kampanii społecznej Bezpieczny przejazd
2016-06-24W poniedziałek 20 czerwca ruszyła dwunasta edycja kampanii „Bezpieczny przejazd. Szlaban na ryzyko!”. Jej nadrzędnym celem jest promowanie świadomości społecznej, edukowanie w zakresie bezpieczeństwa oraz ograniczenie liczby wypadków na przejazdach kolejowo-drogowych. To jedna z dwustu inicjatyw PKP Polskich Linii Kolejowych SA na rzecz poprawy bezpieczeństwa ruchu kolejowego.
Historia kampanii
Pierwsza edycja „Bezpiecznego przejazdu” odbyła się w 2005 roku. Początkowo PLK prowadziły kampanię tylko w miesiącach letnich, ale już w 2009 roku zapadała decyzja, że akcja będzie trwać cały rok. W tym samym czasie organizatorzy dołączyli do europejskiego projektu zrzeszającego kraje zajmujące się bezpieczeństwem na przejazdach kolejowo-drogowych. Po dziesięciu latach kampania przeszła gruntowny marketingowy lifting – zmieniono hasło, logotyp oraz sposób dotarcia do opinii publicznej (media społecznościowe) – jednak najważniejsze, czyli cel i misja, pozostały te same.
Szlaban na ryzyko!
XII edycja kampanii rozpoczęła się od debaty „Deklarujesz – nie respektujesz”, podczas której zwrócono uwagę na to, że przestrzeganie zasad jest dowodem dojrzałości oraz odpowiedzialności za siebie i innych. Uczestnicząca w debacie Maria Rotkiel, psycholog i terapeuta poznawczo-behawioralny, zauważyła, że znajomość przepisów to nie wszystko. „Każdy kierowca i pieszy powinien mieć nie tylko wiedzę dotyczącą przepisów, ale także świadomość, że ich przestrzeganie do dowód odpowiedzialności za bezpieczeństwo własne oraz innych. Przestrzeganie przepisów to deklaracja” – powiedziała.
Wypadki na przejazdach
Efekty kampanii i innych działań PLK na rzecz poprawy bezpieczeństwa z roku na rok są coraz bardziej widoczne. Stopniowo zmniejsza się liczba wypadków na przejazdach drogowo-kolejowych, co można uznać za olbrzymi sukces, niestety jednak do kolizji wciąż dochodzi i to najczęściej z winy kierowców lub pieszych.
W Polsce jest blisko trzynaście tysięcy przejazdów kolejowo-drogowych. Od roku 2005 liczba wypadków na nich zmniejszyła o jedną trzecią (z 236 w 2005 roku do 155 w 2015 roku). Tymczasem od stycznia do marca 2016 roku doszło do czterdziestu wypadków i kolizji, w których zginęło osiemnaście osób – podobnie sytuacja wyglądała w roku ubiegłym. Przyczyną wypadków jest ignorowanie przepisów i próba pokonania przejazdu przed zbliżającym się pociągiem, ignorowanie sygnalizacji ostrzegawczej i znaków STOP, omijanie zamkniętych półrogatek czy nawet przejeżdżanie pod zamykającymi się szlabanami. Wypadki na przejazdach i z udziałem pieszych (którzy wkraczają na tory w miejscach niedozwolonych) to niemalże 80% wszystkich wypadków na kolei – i prawie 100% ofiar.
Właśnie dlatego w swojej kampanii PLK podkreślają, jak istotna jest właściwa postawa i odpowiedzialność kierowców. „PKP Polskie Linie Kolejowe SA wciąż podnoszą poziom zabezpieczeń – to m.in. tysiąc pięćset zmodernizowanych przejazdów i zastępowanie skrzyżowań drogi i toru bezkolizyjnymi wiaduktami, współpraca z zarządcami dróg, by dojazdy do przejazdów były dobrze oznakowane. Jednak monitoring, który już działa na ponad tysiącu przejazdach kolejowo-drogowych potwierdza, że bezpieczeństwo zależy od właściwego zachowania kierowców, od respektowania zasad bezpieczeństwa” – powiedział Andrzej Pawłowski, wiceprezes zarządu i dyrektor ds. eksploatacji PKP Polskich Linii Kolejowych.
Działania na rzecz bezpieczeństwa
Wśród stałych i corocznych działań kampanii „Bezpieczny przejazd” organizowane są między innymi: symulacje wypadków, konkursy, happeningi, prelekcje dla dzieci, patrole Straży Ochrony Kolei, kampanie informacyjne w mediach, na plakatach i w ulotkach.
W dwunastej edycji organizatorzy zaplanowali:
- Całoroczne akcje edukacyjne – prelekcje w przedszkolach i szkołach,
- Projekt „Bezpieczny piątek”, czyli akcje edukacyjno-prewencyjne na przejazdach kolejowo-drogowych” i „dzikich przejściach”,
- Projekt „Październik miesiącem edukacji” – jesienna intensyfikacja działań w placówkach edukacyjnych,
- Nowe narzędzia dydaktyczne jako forma uatrakcyjnienia zajęć edukacyjnych, np. gry planszowe,
- Konkursy: (dla dzieci) na zaprojektowanie i nazwę maskotki kampanii, (dla młodzieży) na stworzenie komiksu oraz nakręcenie spotu,
- Współpraca z youtuberami i vlogerami – krótkie formy multimedialne kierowane do młodzieży,
- Akcje ulotkowe z udziałem Straży Ochrony Kolei na przejazdach kolejowo-drogowych oraz „dzikich przejściach”,
- Briefingi prasowe z udziałem mediów lokalnych, przy wsparciu władz i samorządów lokalnych i lokalnych społeczności, szereg działań realizowanych w krótkim czasie w newralgicznych miejscach, tzw. czarnych punktach),
- Wojewódzkie konferencje prasowe na temat bezpieczeństwa,
- Realizacja akcji informacyjnej (ulotki, warsztaty) dla pracowników firm posiadających duże floty samochodowe,
- Współpraca ze szkołami nauki jazdy oraz WORDami w celu wzmocnienia edukacji dot. bezpieczeństwa na terenach kolejowych,
- Promocja przekazu kampanii podczas lokalnych wydarzeń kulturalnych,
- Kampania medialna: spoty telewizyjne i radiowe, Internet, outdoor (kampania citylight, billboardy, banery, tablice promocyjne).
Więcej szczegółów można znaleźć na stronie www.bezpieczny-przejazd.pl.
Fot, źr: PKP PLK, bezpieczny-przejazd.pl