Menu
Szczecińska Kolej Metropolitalna: dofinansowanie na tory, dworce i parkingi

Szczecińska Kolej Metropolitalna: dofinansowanie na tory, dworce i parkingi

2018-05-10

W 2022 r. ma ruszyć Szczecińska Kolej Metropolitalna. Stowarzyszenie Szczecińskiego Obszaru Metropolitalnego otrzymało właśnie ponad 500 mln zł dotacji unijnej na infrastrukturalną część tej inwestycji, m.in. na modernizację torów, węzły przesiadkowe i parkingi typu „Parkuj i Jedź”.

Pół miliarda złotych z Unii Europejskiej

Umowę, która potwierdza przyznanie dotacji podpisali Przemysław Gorgol – p.o. dyrektora Centrum Unijnych Projektów Transportowych – oraz Piotr Krzystek – Przewodniczący Stowarzyszenia Szczecińskiego Obszaru Metropolitalnego, Prezydent Szczecina.

Formalna nazwa przedsięwzięcia, które otrzymało dofinasowanie to „Budowa Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej z wykorzystaniem istniejących odcinków linii kolejowych nr 406, 273, 351”. Pod tą nazwą kryje się infrastrukturalna część większej inwestycji polegającej na budowie SKM. Wartość projektu, dla którego podpisano dziś umowę to 741 mln zł. Dofinansowanie z Programu Infrastruktura i Środowisko wyniosło 512 mln zł.

Powstanie infrastruktura SKM

Fundusze unijne pozwolą m.in. zmodernizować linię kolejową nr 406 na odcinku Szczecin – Police i wybudować drugi tor na odcinku Szczecin Główny – Szczecin Turzyn. Nowy tor i nowoczesne urządzenia sterowania ruchem pozwolą oddzielić ruch pasażerski od towarowego, dzięki czemu pociągi SKM będą jeździć szybciej.

Zmieni się też infrastruktura pasażerska na liniach kolejowych:

  • 273 – odcinek Gryfino – Szczecin Główny,
  • 351 – odcinek Stargard – Szczecin Główny
  • 401 – odcinek Szczecin – Goleniów, wraz z odgałęzieniem do goleniowskiego lotniska.

Całkowita długość przebudowanych lub zmodernizowanych linii kolejowych wyniesie prawie 24 km.

Szczecińska Kolej Metropolitalna zostanie połączona z siecią miejskich linii autobusowych i tramwajowych. W ramach projektu powstaną węzły przesiadkowe (autobus/tramwaj – pociąg), parkingi „Parkuj i Jedź” (Park & Ride) i parkingi rowerowe (Bike & Ride). Zamontowane zostaną urządzenia umożliwiające integrację różnych środków transportu, np. biletomaty i kasowniki.

Skorzystają mieszkańcy

– Każdy budżet unijny jest trochę inny od poprzedniego. W tym na lata 2014–2020 kładziemy duży nacisk na wsparcie transportu publicznego. Szczecin na tym korzysta. W grudniu dofinansowaliśmy budowę nowych tras tramwajowych, a w marcu przebudowę 13 kilometrów istniejących linii. Razem z dzisiejszą inwestycją to ponad 772 mln zł wsparcia dla Szczecina – powiedział wiceminister inwestycji i rozwoju Witold Słowik, który uczestniczył w uroczystości.

– Ta decyzja pomoże zrealizować epokowy projekt Szczecińskiego Obszaru Metropolitalnego – to ważny, mocny impuls rozwoju zachodniopomorskich powiatów i gmin – Stargardu, Polic, Gryfina, Goleniowa i Szczecina – stolicy Pomorza Zachodniego – dodał Tomasz Hinc, wojewoda zachodniopomorski. – To projekt, który ułatwi i przyśpieszy transport mieszkańców codziennie jeżdżących do pracy, instytucji kultury oraz turystów.

– Minister Infrastruktury Andrzej Adamczyk postawił bardzo jasny cel: polska kolej ma być bezpieczna, komfortowa i punktualna – mówił Łukasz Smółka, szef gabinetu politycznego Ministra Infrastruktury – Każda kolejna umowa na modernizację czy budowę linii przybliża nas do tego celu. Polska jest jedna i musimy o tym pamiętać równomiernie inwestując na terenie całego kraju. Dzięki takim inwestycjom łączymy Polskę: duże ośrodki miejskie między sobą i mniejsze miejscowości z miastami. Dobra kolej w Polsce jest konieczna do jeszcze bardziej dynamicznego wzrostu gospodarczego i wyrównywania szans.

– Zintegrowany system transportu publicznego w Szczecińskim Obszarze Metropolitarnym nie tylko usprawni komunikację w gminach objętych inwestycją, ale spełni również wszystkie niezbędne standardy ułatwiające podróż osobom z niepełnosprawnością – podkreślił Przemysław Gorgol, p.o. dyrektora Centrum Unijnych Projektów Transportowych.  

Unijne fundusze dla Szczecina i województwa

Program Infrastruktura i Środowisko 2014–2020 jest największym programem infrastrukturalnym współfinansowanym ze środków Unii Europejskiej. To ponad 115,6 mld złotych (liczone po majowym kursie EUR/PLN) na najważniejsze w kraju inwestycje w sektorach: transportu, środowiska, energii, kultury i zdrowia.

W województwie zachodniopomorskim 6,2 mld zł dofinansowania z programu dostały 92 inwestycje o wartości 10,4 mld zł. Największą wartość mają oczywiście inwestycje transportowe – 8,2 mld zł (około 5 mld zł dofinansowania unijnego). To np. budowa drogi ekspresowej S6 ze Szczecina do Koszalina.

Na ten rok zaplanowano podpisanie kolejnych umów o dofinansowanie. Program Infrastruktura i Środowisko wesprze między innymi budowę obwodnic Szczecinka, Warzymic i Przecławia, wdrożenie Systemu Informacji Rzecznej Dolnej Odry, rozbudowę drogi S3/A6 na odcinku od węzła Kijewo do węzła Rzęśnica, budowę drogi ekspresowej S3 na odcinku Rzęśnica – Brzozowo oraz rozszerzenie funkcjonalności terminala LNG w Świnoujściu.

INNE Z KATEGORII "polecamy"

Klauzula informacyjna dotycząca posiadanych danych osobowych oraz ich przetwarzaniu.

Zgodnie z art. 13 ust. 1 i ust. 2 ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. informuję, iż:

  1. Administratorem Pana/Pani danych osobowych jest Polska Izba Producentów Urządzeń i Usług na Rzecz Kolei z siedzibą w Bydgoszczy, ul. Jana Karola Chodkiewicza 17.
  2. Administrator nie wyznaczył Inspektora Danych Osobowych.
  3. Administrator pozyskuje dane wyłącznie bezpośrednio.
  4. Pana/Pani dane osobowe przetwarzane będą tylko i wyłącznie w celu i zakresie niezbędnym do realizacji kontraktów handlowych. Po zakończeniu ich trwania w innych zgodnych z prawem celach np. w celu zabezpieczenia ewentualnych roszczeń oraz reklamacji.
    a) Pana/Pani dane osobowe będą przekazywane firmom zewnętrznym w celu zabezpieczenia i realizacji kontraktów.
    b) Pana/Pani dane osobowe nie będą przekazywane do państwa trzeciego/organizacji międzynarodowej.
  5. Posiada Pan/Pani prawo dostępu do treści swoich danych orz prawo ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania, do przenoszenia danych, do wniesienia sprzeciwu, do cofnięcia zgody w dowolnym momencie bez wpływu na zgodność z prawem przetwarzania którego dokonano na podstawie zgody przed jej cofnięciem.
  6. Ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do PUODO gdy uzna, że przetwarzanie Pana/Pani danych osobowych narusza przepisy ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r.
  7. Pana/Pani dane osobowe nie będą przetwarzane w sposób zautomatyzowany.
  8. Zgoda na przetwarzanie Pana/Pani danych osobowych może zostać przez Pana/Panią wycofana w każdym czasie, poprzez wysłanie maila na adres sekretariat@izbakolei.pl co skutkować będzie usunięciem z bazy Administratora.
  9. Administrator dokłada wszelkich starań, aby zapewnić wszelkie środki fizycznej, technicznej i organizacyjnej ochrony danych osobowych przed ich nieuprawnionym ujawnieniem.

AKCEPTUJĘ
do góry
grupa MTMrealizacja: