Menu
Pierwsze umowy CEF podpisane

Pierwsze umowy CEF podpisane

2016-05-31

W Centrum Unijnych Projektów Transportowych podpisano pierwsze umowy o dofinansowanie w ramach programu CEF. Łączną wartość projektów oszacowano na 11,7 mld złotych, przy unijnym dofinansowaniu na wysokości 8,2 mld złotych. Większość z tych środków trafi do PKP Polskich Linii Kolejowych.

Umowy podpisano 30 maja. Beneficjentem aż siedem z dziewięciu wyłonionych projektów są Polskie Linie Kolejowe. Fundusze unijne zostaną przeznaczone na modernizację linii E59 na odcinku Wrocław – Poznań i odcinku Poznań Główny – Szczecin Dąbie, linii E20 na odcinku Warszawa – Poznań, linii E75 na odcinku Sadowne – Czyżew, linii nr 447 Warszawa Włochy – Grodzisk Mazowiecki, linii obwodowej w Warszawie oraz prace związane z poprawą bezpieczeństwa na Centralnej Magistrali Kolejowej (likwidacja przejazdów w poziomie szyn i budowa skrzyżowań dwupoziomowych). Dofinansowanie otrzyma również Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (budowa drogi S61) oraz Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście (rozwój transportu intermodalnego i ulepszenie infrastruktury).

Prace na linii kolejowej E59 na odcinku Wrocław – Poznań (granica województwa dolnośląskiego – Czempiń)

W ramach inwestycji PKP PLK wymieni urządzenia sterowania ruchem kolejowym, zmodernizuje siedemdziesiąt dwa kilometry torów i sieć trakcyjną. Przebudowane zostaną dwie stacje (Rawicz, Bojanowo) i dwa przystanki (Kaczkowo, Rydzyna). Nowoczesne perony będą wyposażone w wiaty, ławki, oświetlenie i odpowiednie oznakowanie. PKP PLK wybuduje też i odnowi pięć wiaduktów, zwiększając tym samym bezpieczeństwo okolicznego ruchu drogowego i kolejowego. Realizacja projektu wpisuje się w ostatni etap modernizacji połączenia stolic województwa dolnośląskiego i wielkopolskiego. W efekcie pociągi pasażerskie będą mogły jeździć z prędkością do 160 km/h, a towarowe – do 120 km/h. Podróż najszybszym pociągiem z Wrocławia do Poznania skróci się do godziny i dwudziestu minut.

Linia Wrocław – Poznań jest ważnym elementem Transeuropejskiej Sieci Transportowej (TEN-T). Magistrala E59 łączy Skandynawię z Europą Środkowo-Wschodnią i Bałkanami. Zakończenie modernizacji polskiego odcinka międzynarodowej magistrali znacząco zwiększy jej przepustowość. Wartość całkowita projektu wynosi 1,54 mld złotych (z czego dofinansowanie unijne pokryje 1,18 mld złotych).

Prace na linii kolejowej E59 na odcinku Poznań Główny – Szczecin Dąbie

Inwestycja skróci o pół godziny czas przejazdu z Poznania do Szczecina. Po odnowieniu infrastruktury kolejowej maksymalna prędkość połączeń pasażerskich na tym odcinku wzrośnie ze 120 km/h do 160 km/h. Modernizacja obejmie pełną wymianę torów, przebudowę wiaduktów i mostów, a także zaimplementowanie nowych urządzeń sterowania ruchem. W celu podniesienia standardu obsługi pasażera unowocześnione zostaną wszystkie perony. Na modernizowanej trasie zaplanowano również budowę europejskiego systemu sterowania ruchem ERTMS (ang. European Rail Traffic Managment). Koszt inwestycji oszacowano na 2,25 mld złotych (dofinansowanie UE: 1,85 mld złotych).

Prace na linii kolejowej E20 na odcinku Warszawa – Poznań

Międzynarodowa linia kolejowa E20  łączy kraje Unii Europejskiej z Europą Wschodnią oraz Azją. W ramach inwestycji zmodernizowana zostanie trasa Sochaczew – Swarzędz, czyli kluczowa część magistrali Warszawa – Poznań. Przebudowanych zostanie 230 kilometrów torów, a także pięć stacji (Łowicz, Kutno, Koło, Konin, Podstolice) i cztery przystanki (Leonów, Mysłaków, Kutno-Azory, Konin Zachodni). Planowana jest również budowa dwóch wiaduktów drogowych, modernizacja sieci trakcyjnej oraz stworzenie trzech nowych lokalnych centrów sterowania ruchem (w Łowiczu, Kutnie i Koninie). Wartość inwestycji to 2,6 mld złotych (dofinansowanie UE: 1,9 mld złotych).

Prace na linii E75 na odcinku Sadowne – Czyżew oraz Warszawa Rembertów – Sadowne

Modernizacja tego odcinka jest jednym z priorytetowych przedsięwzięć PKP PLK. Inwestycja zakłada przebudowanie linii i podniesienie prędkości pociągów pasażerskich do 160 km/h, a towarowych do 120 km/h. W planie jest: budowa nowego mostu nad Bugiem, modernizacja sieci trakcyjnej i systemów sterowania ruchem kolejowym, wymiana rozjazdów, podwyższenie standardu peronów na wszystkich stacjach i przystankach (nowe wiaty, ławki, oświetlenie, system informacji pasażerskiej) oraz stworzenie nowego centrum sterowania ruchem w Małkini (dostosowanego do współpracy z Europejskim Systemem Zarządzania Ruchem Kolejowym – ERTMS/ETCS). Modernizacja linii E75 (Rail Baltica) wpisuje się szerszy projekt utworzenia jednolitego korytarza kolejowego pomiędzy Warszawą i Tallinem (korytarz Morze Północne – Morze Bałtyckie). Prace modernizacyjne będą kosztowały 1 mld złotych (dofinansowanie UE: 787 mln złotych).

Prace na linii kolejowej Warszawa Włochy – Grodzisk Mazowiecki (linia nr 447)

Linia nr 447 obecnie jest jednym z najbardziej obciążonych odcinków kolejowych w Polsce. W ciągu doby przejeżdża przez nią niemalże sto trzydzieści pociągów. Zmodernizowana trasa Warszawa Włochy – Grodzisk Mazowiecki przejmie ruch aglomeracyjny i regionalny, odciążając tym samym linię z Katowic do Warszawy i umożliwiając niezawodne prowadzenie ruchu pociągów dalekobieżnych i międzynarodowych. Inwestycja obejmie m.in. utworzenie nowego przystanku (Parzniewo) i przebudowę sześciu już funkcjonujących (Warszawa Ursus, Pruszków, Piastów, Brwinów, Milanówek, Warszawa Włochy), modernizację trzech mostów i trzech wiaduktów, budowę tunelu drogowego oraz postawienie nowego budynku nastawni  na posterunku odgałęźnym. Koszt inwestycji oszacowano na 350 mln złotych (dofinansowanie UE: 261 mln złotych).

Prace na linii obwodowej w Warszawie

W ramach dofinansowania CEF powstanie nowy, wygodny peron oraz dodatkowe tory na stacji Warszawa Gdańska. Rozbudowa stacji docelowo ma podwyższyć komfort podróżnych, zwiększyć częstotliwość kursowania pociągów oraz przyczynić się do stworzenia zintegrowanego węzła komunikacyjnego, który ułatwi pasażerom podróż do centrum stolicy. Ponadto inwestycja obejmie modernizację układów torowych na szlakach i posterunkach ruchu na odcinku Warszawa Gołąbki / Warszawa Zachodnia – Warszawa Gdańska, budowę przystanków osobowych Warszawa Powązki, Warszawa Obozowa oraz Warszawa. Wartość całkowita inwestycji to 341,3 mln złotych (dofinansowanie UE: 290,1 mln złotych).

Poprawa bezpieczeństwa na Centralnej Magistrali Kolejowej

Modernizacja obejmie likwidację przejazdów kolejowego na odcinku Grodzisk Mazowiecki – Katowice. Środki unijne zostaną również wykorzystane na budowę wiaduktów drogowych nad Centralną Magistralą Kolejową. W efekcie przeprowadzonych modernizacji poprawi się bezpieczeństwo, wydajność oraz przepustowość Centralnej Magistrali Kolejowej. Koszty modernizacji Centralnej Magistrali Kolejowej oszacowano na 17,51 mln złotych (dofinansowanie UE: 14,9 mln złotych).

 

Zdjęcie: CUPT

TAGI

CEFCUPTinfrastrukturaPKP PLK

INNE Z KATEGORII "polecamy"

Klauzula informacyjna dotycząca posiadanych danych osobowych oraz ich przetwarzaniu.

Zgodnie z art. 13 ust. 1 i ust. 2 ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. informuję, iż:

  1. Administratorem Pana/Pani danych osobowych jest Polska Izba Producentów Urządzeń i Usług na Rzecz Kolei z siedzibą w Bydgoszczy, ul. Jana Karola Chodkiewicza 17.
  2. Administrator nie wyznaczył Inspektora Danych Osobowych.
  3. Administrator pozyskuje dane wyłącznie bezpośrednio.
  4. Pana/Pani dane osobowe przetwarzane będą tylko i wyłącznie w celu i zakresie niezbędnym do realizacji kontraktów handlowych. Po zakończeniu ich trwania w innych zgodnych z prawem celach np. w celu zabezpieczenia ewentualnych roszczeń oraz reklamacji.
    a) Pana/Pani dane osobowe będą przekazywane firmom zewnętrznym w celu zabezpieczenia i realizacji kontraktów.
    b) Pana/Pani dane osobowe nie będą przekazywane do państwa trzeciego/organizacji międzynarodowej.
  5. Posiada Pan/Pani prawo dostępu do treści swoich danych orz prawo ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania, do przenoszenia danych, do wniesienia sprzeciwu, do cofnięcia zgody w dowolnym momencie bez wpływu na zgodność z prawem przetwarzania którego dokonano na podstawie zgody przed jej cofnięciem.
  6. Ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do PUODO gdy uzna, że przetwarzanie Pana/Pani danych osobowych narusza przepisy ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r.
  7. Pana/Pani dane osobowe nie będą przetwarzane w sposób zautomatyzowany.
  8. Zgoda na przetwarzanie Pana/Pani danych osobowych może zostać przez Pana/Panią wycofana w każdym czasie, poprzez wysłanie maila na adres sekretariat@izbakolei.pl co skutkować będzie usunięciem z bazy Administratora.
  9. Administrator dokłada wszelkich starań, aby zapewnić wszelkie środki fizycznej, technicznej i organizacyjnej ochrony danych osobowych przed ich nieuprawnionym ujawnieniem.

AKCEPTUJĘ
do góry
grupa MTMrealizacja: