Menu
Kolej na media społecznościowe

Kolej na media społecznościowe

2016-09-29

Media społecznościowe – najszybszy, najskuteczniejszy i najłatwiejszy sposób komunikacji, preferowany zwłaszcza przez młodych ludzi. Gdy potrzebujemy informacji, mamy wątpliwości, chcemy podzielić się radością lub dać upust złości – sięgamy po telefon i włączamy Facebooka. Albo Twittera, Instagrama, YouTube’a, Snapchata czy Pericope’a. Naprawdę trudno dziś funkcjonować bez choćby podstawowej wiedzy o mediach społecznościowych. Jak w świecie nowej komunikacji odnajdują się koleje? Przyjrzyjmy się profilom społecznościowym i działaniom webowym krajowych przewoźników pasażerskich.

W mediach społecznościowych najaktywniej działa PKP Intercity. Profile przewoźnika można znaleźć na Facebooku, Instagramie, Twitterze oraz YouTubie. Działalność w mediach społecznościowych spółka prowadzi ze wsparciem zewnętrznej agencji. Facebookowy profil „PKP Intercity. Pociąg do podróży” ma w tej chwili prawie sto piętnaście tysięcy polubień. To wynik spójnej strategii marketingowej, dobrego hasła reklamowego i dużej aktywności (średnio jedna publikacja na dzień). Na profilu pojawiają się głównie informacje dotyczące oferty, promocje, aktualności, klipy filmowe oraz fotorelacje z imprez organizowanych przez przewoźnika. Wszystkie zdjęcia i infografiki są profesjonalnie opracowane, barwne, dobrze wykadrowane. W swoich publikacjach „PKP Intercity. Pociąg do podróży” utrzymuje konwersacyjny, przyjazny ton: często pojawiają się pytania („Lubicie czytać w podróży?”, „Flirtujecie z nami?”), niekiedy zagadki („Znajdź pięć różnic!”), organizowane są też konkursy (Quiz Stówka). Każdy wpis jest otagowany (#lubimyczytac, #flirtzpkpintercity, #zagadka, #pkp i tak dalej). Pasażerowie PKP Intercity korzystają z profilu, żeby podzielić się pozytywnymi doświadczeniami lub wskazać niedociągnięcia (opóźnienia w rozkładzie jazdy, stan techniczny taboru, porządek w przedziałach). Moderatorzy starają się reagować na wszelakie zastrzeżenia i ułatwiać kontakt pomiędzy użytkownikami a odpowiednimi działami firmy.

 „Informacje, które otrzymujemy od fanów profilu to często pochwały czy chęć dzielenia się wrażeniami z podróży – wyjaśnił Jarosław Gawroński, Social Media Specialist z PKP Intercity. – Ponieważ z miesiąca na miesiąc przybywa nam obserwatorów, widzimy ogromny potencjał w tym obszarze. Z naszego doświadczenia wynika, że media społecznościowe stają się pierwszym kontaktem podróżnego z firmą, dlatego też cały czas pracujemy nad ich rozwojem”.

Profile PKP Intercity na Twitterze, Instagramie i YouTubie cieszą się mniejszą popularnością niż kanał na Facebooku (kolejno: 4,7 tys., 3,8 tys., 500 obserwujących), nie ma w tym jednak nic dziwnego. W Polsce, inaczej niż w krajach zachodnich, to właśnie Facebook jest głównym portalem społecznościowym, większość internautów wciąż nie angażuje się w działalność na innych platformach. Biorąc pod uwagę tę tendencję, należy uznać działania PKP Intercity za bardzo udane – żaden inny krajowy przewoźnik pasażerski nie zebrał tylu obserwujących i subskrybentów.

Ale to nie PKP Intercity najwcześniej spróbowało swoich sił w mediach społecznościowych. Pierwszym przewoźnikiem, który zdecydował się na prowadzenie fanpage’a na Facebooku, były Przewozy Regionalne. Od 2010 roku profil spółki zebrał dwadzieścia pięć tysięcy polubień. Później do konta na Facebooku dołączyły kanały na Twitterze (2,3 tys. obserwujących), Instagramie (ok. 500 obserwujących) i YouTube (ok. 500 subskrybentów). Przewozy Regionalne samodzielnie prowadzą wszystkie profile na portalach społecznościowych. Na Facebooku informują przede wszystkim o nowościach w ofercie (promocje, połączenia, zmiany w rozkładzie jazdy) oraz przeprowadzają konkursy. Każda informacja zamieszczana na tablicy jest opatrzona specjalnie przygotowaną, przyciągającą wzrok grafiką. Żeby zachęcić użytkowników do komentowania, moderatorzy zadają pytania („Lubicie klimat dawnej kolei?”, „Pamiętacie, że przez całe wakacje można wybrać się na przejażdżkę pociągami retro prowadzonymi najprawdziwszym parowozem?”) i animując rozmowy („W czasie Euro 2016 nie musicie siedzieć w domach! Warto zebrać ekipę i wybrać się do znajomych, by wspólnie z nimi przeżywać piłkarskie emocje”, „Trzymamy za słowo”, „Też wolimy estetyczne budynki”). Na Twitterze spółka zamieszcza głownie treści o charakterze korporacyjnym, dotyczące życia firmy, działań zarządu oraz współpracy z samorządami i innymi organizacjami.

„Na wszystkich portalach społecznościowych stawiamy na interakcję z użytkownikami – podkreślił Michał Stilger z Biura Zarządu Wydziału ds. Komunikacji i Public Relations Przewozów Regionalnych. – Udzielamy porad związanych z podróżą, pomagamy zaplanować wyjazd i kupić bilety, skontaktować się z firmą, odpowiadamy też na wiele pytań o nasze plany związane z działalnością przewozową”.

Pozostali przewoźnicy skupiają na facebookowych profilach od półtora (Koleje Małopolskie) do dziesięciu tysięcy fanów (Pomorska Kolej Metropolitalna). Różnica ta wynika niewątpliwie z zakresu prowadzonej działalności: PKP Intercity i Przewozy Regionalne są operatorami ogólnopolskimi, podczas gdy koleje samorządowe i aglomeracyjne działają w wybranych regionach. Pomorska Kolej Metropolitalna, której profil na Facebooku zarządzany jest przez rzecznika spółki, może się pochwalić dziesięcioma tysiącami fanów. „Prowadzenie mediów społecznościowych przez zewnętrzne firmy i ich pracowników, którzy nie znają tak dobrze realizowanego projektu, mija się z celem – zauważa Tomasz Konopacki, rzecznik PKM SA. – Większość naszych użytkowników to pasjonaci, którzy szybko wyczują, czy po drugiej stronie również znajduje się pasjonat, czy też zwykły redaktor wynajęty przez firmę. To przekłada się na nasze relacje z mieszkańcami”.

Potencjał mediów społecznościowych skutecznie wykorzystuje większość przewoźników samorządowych – profile na Facebooku mają również Koleje Dolnośląskie (7 tys. fanów), Koleje Wielkopolskie (7 tys.), Łódzka Kolej Aglomeracyjna (8 tys.), PKP Szybka Kolej Miejska w Trójmieście (5,5 tys.), Warszawska Kolej Dojazdowa (3,5 tys.), Arriva (3,5 tys.), Warszawska Szybka Kolej Miejska (2,5 tys.) oraz Koleje Małopolskie (1,5 tys.).

Oficjalnymi kontami nie dysponują tylko Koleje Śląskie i Koleje Mazowieckie, choć każda z tych spółek dostrzega siłę portali społecznościowych i wykorzystuje je na swój własny sposób. „Obecnie nie posiadamy profili na portalach społecznościowych – powiedział Raportowi Kolejowemu Michał Wawrzaszczek, rzecznik prasowy Kolei Śląskich. – Oczywiście zdajemy sobie sprawę z ich zalet, ale jesteśmy także świadomi ryzyka, jakie ze sobą niosą, oraz kosztów, z jakimi należy się liczyć, aby profil był właściwie (rzetelnie i atrakcyjnie) prowadzony”. Dlatego spółka współpracuje z podmiotami zewnętrznymi, które zamieszają na swoich profilach informacje dotyczące działalności Kolei Śląskich (na Facebooku: Konduktor KŚ, na Twitterze: Biuro Prasowe Urzędu Marszałkowskiego Województwa Śląskiego). Tymczasem biuro rzecznika prasowego Kolei Mazowieckich prowadzi kanał na YouTube.

Z przedstawionych powyżej danych jasno wynika, że krajowi przewoźnicy kolejowi coraz częściej, śmielej i bardziej pomysłowo wykorzystują potencjał mediów społecznościowych. Najpopularniejszą platformą wciąż pozostaje Facebook, ale powoli rośnie znaczenie innych kanałów komunikacji. Swoje konta na Twitterze ma już PKP Intercity (4,7 tys. obserwujących), Przewozy Regionalne (2,3 tys.), Łódzka Kolej Aglomeracyjna (ok. 750), Arriva (około 500) oraz Koleje Dolnośląskie (świeżo założone konto). Siłę Twittera widać szczególnie mocno na przykładzie profili społecznościowych brytyjskiej sieci National Rail Enquiries, zrzeszającej prywatnych przewoźników pasażerskich. Na Facebooku National Rail Enquiries dysponuje 60 tysiącami polubień (dla przypomnienia: PKP Intercity ma ich 115 tys.), ale już na Twitterze National Rail Enquiries zebrało aż 906 tysięcy obserwujących.

 Potencjał kryjący się w mediach społecznościowych jest nieograniczony – to wciąż ewoluujący kanał komunikacji, wymagający dużej elastyczności, ciągłego rozwoju i szybkiego reagowania na potrzeby użytkowników. Polscy przewoźnicy kolejowi świetnie odnajdują się na tym polu i doskonale rozumieją, że media społecznościowe to narzędzie, dzięki któremu mogą zbliżyć się do swoich pasażerów, zrozumieć ich potrzeby, nawiązać dialog, a w efekcie – rozwijać siebie i kolej.

* Dane dotyczące profili poszczególnych przewoźników podane na dzień: 01.08.2016 r.

LS

Artykuł ukazał się w Raporcie Kolejowym 4/2016

 

Fot: thenextweb

INNE Z KATEGORII "polecamy"

Klauzula informacyjna dotycząca posiadanych danych osobowych oraz ich przetwarzaniu.

Zgodnie z art. 13 ust. 1 i ust. 2 ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. informuję, iż:

  1. Administratorem Pana/Pani danych osobowych jest Polska Izba Producentów Urządzeń i Usług na Rzecz Kolei z siedzibą w Bydgoszczy, ul. Jana Karola Chodkiewicza 17.
  2. Administrator nie wyznaczył Inspektora Danych Osobowych.
  3. Administrator pozyskuje dane wyłącznie bezpośrednio.
  4. Pana/Pani dane osobowe przetwarzane będą tylko i wyłącznie w celu i zakresie niezbędnym do realizacji kontraktów handlowych. Po zakończeniu ich trwania w innych zgodnych z prawem celach np. w celu zabezpieczenia ewentualnych roszczeń oraz reklamacji.
    a) Pana/Pani dane osobowe będą przekazywane firmom zewnętrznym w celu zabezpieczenia i realizacji kontraktów.
    b) Pana/Pani dane osobowe nie będą przekazywane do państwa trzeciego/organizacji międzynarodowej.
  5. Posiada Pan/Pani prawo dostępu do treści swoich danych orz prawo ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania, do przenoszenia danych, do wniesienia sprzeciwu, do cofnięcia zgody w dowolnym momencie bez wpływu na zgodność z prawem przetwarzania którego dokonano na podstawie zgody przed jej cofnięciem.
  6. Ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do PUODO gdy uzna, że przetwarzanie Pana/Pani danych osobowych narusza przepisy ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r.
  7. Pana/Pani dane osobowe nie będą przetwarzane w sposób zautomatyzowany.
  8. Zgoda na przetwarzanie Pana/Pani danych osobowych może zostać przez Pana/Panią wycofana w każdym czasie, poprzez wysłanie maila na adres sekretariat@izbakolei.pl co skutkować będzie usunięciem z bazy Administratora.
  9. Administrator dokłada wszelkich starań, aby zapewnić wszelkie środki fizycznej, technicznej i organizacyjnej ochrony danych osobowych przed ich nieuprawnionym ujawnieniem.

AKCEPTUJĘ
do góry