Menu
Dzień Kobiet. Kobiety w PKP Intercity

Dzień Kobiet. Kobiety w PKP Intercity

2017-03-08

Często uważa się, że praca na kolei jest pracą typowo męską, tymczasem w szeregach kolejarzy z każdym rokiem jest coraz więcej kobiet. Z okazji Dnia Kobiet PKP Intercity postanowiło opowiedzieć o swoich pracownicach i tym samym zaprezentować kobiecą twarz polskiej kolei.

Kobiety na kolei

Niemal jedną trzecią pracowników PKP Intercity stanowią kobiety. Przedstawicielki płci pięknej można znaleźć w niemal każdym z kolejowych zawodów. Pociągi PKP Intercity prowadzi pani Aleksandra, pierwsza kobieta maszynista, w zespole elektromonterów od trzydziestu lat pracuje pani Wiesława, a obecnie na stanowisko rewidenta taboru szkoli się Pani Katarzyna.

Najwięcej kobiet można znaleźć w zespołach kasjerów biletowych i drużyn konduktorskich. Jak zaznacza pani Ewelina, która od dziewięciu lat pracuje na Dworcu Centralnym, stanowisko kasjera jest domeną kobiet. Do PKP Intercity kasjerka trafiła za namową cioci, która także pracuje w tym zawodzie. W swojej pracy Ewelina najbardziej lubi kontakt z ludźmi.
– Praca kasjera to znacznie więcej niż samo wydawanie biletów i miejscówek. Bardzo często podróżni zwierzają się nam ze swoich historii i problemów, a my staramy się im pomóc – zaznacza. Jednocześnie kasjerka zwraca uwagę, że pierwszy kontakt z koleją rozpoczyna się w okienku. – Pozytywne wrażenie z zakupu biletów często przekłada się na ocenę całej podróży pociągiem – dodaje.


Pani Ewelina, fot. PKP Intercity

Z kolei pani Sylwia, która od ponad półtora roku jest konduktorem podkreśla, że najcenniejsze są miłe słowa ze strony podróżnych.
– Wtedy nawet najdłuższa służba daje satysfakcję – podkreśla.
Brak monotonii i bycie w ciągłym ruchu to jej zdaniem największe zalety tej pracy – każdego dnia można zwiedzić nowe miejsce i poznać nowych ludzi. Jak sama przyznaje nie może żyć bez kolei. Wcześniej przez siedem lat pracowała jako kelnerka w wagonie restauracyjnym, po czym zrezygnowała z pracy w pociągu.
– Wytrzymałam rok – tłumaczy. – Przez cały ten czas, średnio raz w tygodniu myślałam o kolei, to było jak uzależnienie. Gdy dowiedziałam się o naborze do drużyn konduktorskich, postanowiłam spróbować i nie żałuję.

W kabinie maszynisty i pod wagonami

Od niedawna pociągi PKP Intercity prowadzi pierwsza kobieta maszynista. Pani Aleksandra z koleją jest związana od dziecka – jej ojciec od ponad trzydziestu pięciu lat prowadzi pociągi. Choć rodzina na początku sugerowała inną drogę kariery, to właśnie praca w tym zawodzie była jej marzeniem. W końcu zdecydowała się przełamać stereotypy i wzięła udział w rekrutacji, a następnie kursie na maszynistę. Jak wspomina, w pierwszych dniach szkolenia męska część grupy zachowywała pewien dystans.
– Szybko jednak udało mi się zdobyć zaufanie kolegów, gdy udowodniłam, że znam się na rzeczy. Dzięki temu zamiast „Ola”, zaczęli mnie nazywać „Olek” – wyznaje.

Pani Katarzyna, choć z koleją związana od dwudziestu czterech lat, jest pierwszą po blisko dwudziestoletniej przerwie kandydatką na stanowisko rewidenta taboru na terenie stacji postojowej Warszawa Grochów.
– Po skończeniu szkoły kolejowej pracowałam m.in. w pralni jako tapicer czy zajmowałam się wymianą tablic rozkładowych w pociągach – opowiada pani Katarzyna. – Niedawno za namową kolegów z pracy kobieta zgłosiła się na kurs rewidenta. Praca na tym stanowisku polega na przygotowaniu składu do drogi. Na co dzień przydaje się wiedza i spostrzegawczość, przede wszystkim ze względów bezpieczeństwa. Zawód rewidenta wiąże się z dużą odpowiedzialnością, to on decyduje czy dany skład może wyjechać w trasę – jest czysty, sprawny i w pełni bezpieczny. Po zdanym kursie pani Katarzyna będzie jedyną kobietą rewidentem w Warszawie.

Przy rozkładzie i urządzeniach elektrycznych

Maszynista czy rewident taboru nie są jedynymi zawodami, w których kobiety mają swoją reprezentację. Pani Wiesława od ponad trzydziestu lat pracuje na stacji technicznej jako specjalista elektromonter. Do jej codziennych zadań należy m.in. naprawa uszkodzonych urządzeń elektronicznych (np. przełączników, sterowników, regulatorów) czy przygotowanie wagonów do rewizji. Jak sama wspomina, zagadnieniami technicznymi interesowała się od czasów dzieciństwa.
– Gdy byłam małą dziewczynką wolałam bawić się śrubokrętami i kombinerkami niż lalkami – śmieje się.
Po skończeniu technikum elektronicznego pani Wiesława zaczęła pracę na kolei. Wcześniej na kobiety w tego typu zawodach patrzono z niedowierzaniem.
– Było nas bardzo niewiele. I choć nadal nieliczne kobiety decydują się na pracę elektromontera, to dziś coraz częściej panie zajmują się technicznymi pracami – dodaje.


Pani Wiesława, fot. PKP Intercity

Dziedziną zdominowaną przez mężczyzn w PKP Intercity jest układanie rozkładu jazdy. W dziale zajmującym się jego konstrukcją pracują tylko dwie kobiety, w tym od dwóch lat pani Marta. Na decyzję o wyborze tego zawodu miały wpływ zainteresowania i wykształcenie – kobieta ukończyła studia na kierunku transport na Politechnice Warszawskiej.
– W trakcie studiów zainteresowały mnie przedmioty kolejowe, dlatego pracę inżynierską napisałam na temat organizacji pasażerskich przewozów kolejowych. Po skończeniu studiów wzięłam udział w rekrutacji do PKP Intercity ­– tłumaczy.
Obecnie Marta zajmuje się koordynacją konstrukcji rozkładu jazdy w porozumieniu z pozostałymi przewoźnikami i zarządcą infrastruktury. Jak sama zauważa, jest jedną z niewielu kobiet w wydziale i pracuje w typowo męskim świecie.
– Szybko odnalazłam się w tym środowisku – wyznaje – koledzy są wielkimi miłośnikami kolei i to oni zarazili mnie miłością do pociągów. 

 

Źródło: PKP Intercity

 

TAGI

PKP Intercity

INNE Z KATEGORII "polecamy"

Klauzula informacyjna dotycząca posiadanych danych osobowych oraz ich przetwarzaniu.

Zgodnie z art. 13 ust. 1 i ust. 2 ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. informuję, iż:

  1. Administratorem Pana/Pani danych osobowych jest Polska Izba Producentów Urządzeń i Usług na Rzecz Kolei z siedzibą w Bydgoszczy, ul. Jana Karola Chodkiewicza 17.
  2. Administrator nie wyznaczył Inspektora Danych Osobowych.
  3. Administrator pozyskuje dane wyłącznie bezpośrednio.
  4. Pana/Pani dane osobowe przetwarzane będą tylko i wyłącznie w celu i zakresie niezbędnym do realizacji kontraktów handlowych. Po zakończeniu ich trwania w innych zgodnych z prawem celach np. w celu zabezpieczenia ewentualnych roszczeń oraz reklamacji.
    a) Pana/Pani dane osobowe będą przekazywane firmom zewnętrznym w celu zabezpieczenia i realizacji kontraktów.
    b) Pana/Pani dane osobowe nie będą przekazywane do państwa trzeciego/organizacji międzynarodowej.
  5. Posiada Pan/Pani prawo dostępu do treści swoich danych orz prawo ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania, do przenoszenia danych, do wniesienia sprzeciwu, do cofnięcia zgody w dowolnym momencie bez wpływu na zgodność z prawem przetwarzania którego dokonano na podstawie zgody przed jej cofnięciem.
  6. Ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do PUODO gdy uzna, że przetwarzanie Pana/Pani danych osobowych narusza przepisy ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r.
  7. Pana/Pani dane osobowe nie będą przetwarzane w sposób zautomatyzowany.
  8. Zgoda na przetwarzanie Pana/Pani danych osobowych może zostać przez Pana/Panią wycofana w każdym czasie, poprzez wysłanie maila na adres sekretariat@izbakolei.pl co skutkować będzie usunięciem z bazy Administratora.
  9. Administrator dokłada wszelkich starań, aby zapewnić wszelkie środki fizycznej, technicznej i organizacyjnej ochrony danych osobowych przed ich nieuprawnionym ujawnieniem.

AKCEPTUJĘ
do góry
grupa MTMrealizacja: