Menu
Tablice relacyjne wciąż na fali

Tablice relacyjne wciąż na fali

2017-09-08

Tablice relacyjne stanowią ważny element wyposażenia każdego pociągu. Informują podróżnych zarówno o numerze składu, relacji pociągu, jak i stacjach pośrednich. Choć ostatnio coraz częściej są wypierane przez elektroniczne wyświetlacze, to studio poligraficzne drukuje rocznie 70 tys. tablic relacyjnych, których sumę materiałów (12 km2) można porównać do powierzchni całej warszawskiej Pragi-Północ. Jak zatem wygląda od podstaw tworzenie tak istotnego elementu informacyjnego, służącego pasażerom?

Początki kolejowego studia poligraficznego PKP Intercity, które zajmuje się drukowaniem m.in. tablic informacyjnych, relacyjnych, piktogramów i plakatów, sięgają lat 80. ubiegłego stulecia. Niektórzy pracownicy studia z poligrafią zajmują się już od blisko 40 lat. Mirosław Zawadka, będący w załodze studia od początku, wspomina, że pierwsze wydruki były wykonywane czasochłonną i niełatwą metodą sitodruku. Polegała ona na naciąganiu sita na drewniane ramy, a następnie nałożeniu na nie światłoczułej emulsji oraz napisów z nazwami stacji.

– Po półgodzinnym naświetlaniu całość spłukiwano wodą, aby pozostał sam napis, który nakładano później na metalowe tablice – opowiadał Zawadka. – Poza tym, że suszenie farby było długotrwałe, to również odpowiednich przygotowań wymagała specjalnie zamawiana klisza – dodawał.

Taką metodą tablice były wytwarzane do 2012 r., zaś czasów tym roku studio poligraficzne nabyło maszynę solwentową (ploter atramentowy). Dzięki zakupowi tego nowoczesnego urządzenia na warszawskim Grochowie drukowane są tablice dla wszystkich pociągów PKP Intercity. Wcześniej wykonywały je różne drukarnie, przez co nie były one ustandaryzowane – różniły się czcionką, kolorem czy wielkością. Dziś wszystkie tablice mają jednolity wygląd, a cały proces produkcji wygląda jednakowo dla wszystkich zakładów.

Pierwszym etapem przygotowania tablicy jest projekt, który trafia do studia poligraficznego w Warszawie, gdzie jest sprawdzany pod względem opisu relacji, wymiarów, czcionek czy kolorów. Następnie wędruje on do plotera. Po wydrukowaniu tablice przycinają pracownicy studia na specjalnej maszynie.

– Dzięki nowym urządzeniom jesteśmy w stanie wykonać 40 tablic relacyjnych w ciągu 20 minut. Szacunkowo, rocznie wszystkich tablic powstaje około 48 tys. – podkreśla Cezary Gąsiewski, jeden z pracowników załogi studia poligraficznego.

Jak zaznaczają sami pracownicy, najbardziej gorącym okresem w pracy są zmiany w kursowaniu pociągów. Wejście w życie nowego rozkładu w grudniu, korekty w trakcie roku czy związane z feriami i wakacjami szkolnymi – to największe z wyzwań, podejmowanych przez załogę. Odkąd studio drukuje materiały poligraficzne dla wszystkich pociągów PKP Intercity w całej Polsce, dla jednej korekty rozkładu jazdy wykonywanych jest ok. tysiąca tablic. Dodatkowo dochodzą do tego zmiany związane z bieżącymi pracami modernizacyjnymi. Wcześniej pracownicy studia nakładali na tablice naklejki, teraz każdorazowo powstaje nowy profesjonalny projekt.

– Ważne, by za każdym razem na tablicy znalazły się pewne i potwierdzone informacje, tak aby podróżny przed samym przejazdem wsiadł do odpowiedniego pociągu. Dla wszystkich wybierających podróż koleją, tablice stanowią jedno z najważniejszych źródeł informacji – zaznacza Sebastian Królikowski, naczelnik Sekcji Realizacji Przewozów PKP Intercity.

Również podróżni –  biorący udział w corocznym plebiscycie na nazwy pociągów, organizowanym na Facebooku – dokładają swoją cegiełkę przy tworzeniu tablic.

Wśród oferty studia znajdują się także tablice na wyjątkowe okazje, m.in. unikatowe tablice relacyjne dla organizatorów przejazdów specjalnych. Jednym z większym zamówień, jak wspominają pracownicy studia, były materiały drukowane na potrzeby zeszłorocznych Światowych Dni Młodzieży. W br. studio może pochwalić się wykonaniem tablic pamiątkowych dla organizatorów pielgrzymki z Lourdes (tablice z relacją i nazwą specjalnego składu otrzymali m.in. biskup i arcybiskup).

EG

 

Fot: PKP INTERCITY

 

 

TAGI

PKP Intercity

INNE Z KATEGORII "aktualnosci"

Klauzula informacyjna dotycząca posiadanych danych osobowych oraz ich przetwarzaniu.

Zgodnie z art. 13 ust. 1 i ust. 2 ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. informuję, iż:

  1. Administratorem Pana/Pani danych osobowych jest Polska Izba Producentów Urządzeń i Usług na Rzecz Kolei z siedzibą w Bydgoszczy, ul. Jana Karola Chodkiewicza 17.
  2. Administrator nie wyznaczył Inspektora Danych Osobowych.
  3. Administrator pozyskuje dane wyłącznie bezpośrednio.
  4. Pana/Pani dane osobowe przetwarzane będą tylko i wyłącznie w celu i zakresie niezbędnym do realizacji kontraktów handlowych. Po zakończeniu ich trwania w innych zgodnych z prawem celach np. w celu zabezpieczenia ewentualnych roszczeń oraz reklamacji.
    a) Pana/Pani dane osobowe będą przekazywane firmom zewnętrznym w celu zabezpieczenia i realizacji kontraktów.
    b) Pana/Pani dane osobowe nie będą przekazywane do państwa trzeciego/organizacji międzynarodowej.
  5. Posiada Pan/Pani prawo dostępu do treści swoich danych orz prawo ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania, do przenoszenia danych, do wniesienia sprzeciwu, do cofnięcia zgody w dowolnym momencie bez wpływu na zgodność z prawem przetwarzania którego dokonano na podstawie zgody przed jej cofnięciem.
  6. Ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do PUODO gdy uzna, że przetwarzanie Pana/Pani danych osobowych narusza przepisy ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r.
  7. Pana/Pani dane osobowe nie będą przetwarzane w sposób zautomatyzowany.
  8. Zgoda na przetwarzanie Pana/Pani danych osobowych może zostać przez Pana/Panią wycofana w każdym czasie, poprzez wysłanie maila na adres sekretariat@izbakolei.pl co skutkować będzie usunięciem z bazy Administratora.
  9. Administrator dokłada wszelkich starań, aby zapewnić wszelkie środki fizycznej, technicznej i organizacyjnej ochrony danych osobowych przed ich nieuprawnionym ujawnieniem.

AKCEPTUJĘ
do góry
grupa MTMrealizacja: