Menu
Nowa energia dla Pomorskiej Kolei Metropolitalnej

Nowa energia dla Pomorskiej Kolei Metropolitalnej

2018-06-01

Spółka dostała prawie 62 mln zł z UE na elektryfikację dwóch linii kolejowych. Powstanie też nowy przystanek – Gdańsk Firoga. Koniec prac przewidziano na 2023 r.

Umowę o dofinansowanie 30 maja podpisali Przemysław Gorgol, p.o. Dyrektora Centrum Unijnych Projektów Transportowych, oraz Grzegorz Mocarski, Prezes Zarządu Pomorskiej Kolei Metropolitalnej SA. Formalna nazwa inwestycji to „Pomorska Kolej Metropolitalna Etap I – rewitalizacja Kolei Kokoszkowskiej Faza III – elektryfikacja linii kolejowych nr 248 i 253 wraz z budową przystanku Gdańsk Firoga”. Koszt całego przedsięwzięcia to ponad 89 mln zł, a wysokość wsparcia UE – 61,7 mln zł. Dofinansowanie unijne pochodzi z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014–2020.

Szczegóły projektu

Projekt zakłada elektryfikację ok. 17 km linii kolejowej nr 248 (na odcinku Gdańsk Wrzeszcz – Gdańsk Osowa) i ok. 1,5 km linii nr 253 (łącznica z linią 201), zarządzanych przez Pomorską Kolej Metropolitalną. W ramach inwestycji Pomorskiej Kolei Metropolitalnej powstanie też nowy przystanek osobowy Gdańsk Firoga. Zlokalizowany będzie przy ul. Szybowcowej. To okolice gdańskiej „doliny krzemowej” (działają tu firmy z branży IT). Jak deklaruje Pomorska Kolej Metropolitalna, numeracja przystanku dodatkowo podkreśli jego związek z branżą informatyczną. Gdańsk Firoga powstaje pomiędzy przystankami numer 6 (Matarnia) i numer 7 (Port Lotniczy), więc otrzyma on numer 6@.

Stawiamy na koleje metropolitalne

– W 2017 r. z linii Pomorskiej Kolei Metropolitalnej skorzystało nieco ponad trzy mln pasażerów. Ta liczba pokazuje, że mieszkańcy Trójmiasta, ale też innych miast w Polsce, potrzebują szybkich kolejowych połączeń w ramach aglomeracji. Inwestycja PKM jest jedną z wielu, które dofinansowaliśmy. Na przykład w maju 500 mln zł przeznaczyliśmy na Szczecińską Kolej Metropolitalną, a w kwietniu 50 mln na nowe pociągi dla poznańskiej kolei. Mocno inwestujemy teraz w sektor kolejowy – powiedział wiceminister inwestycji i rozwoju Witold Słowik.

– Elektryfikacja stanowi jeden z podstawowych elementów modernizacji transportu kolejowego. Dzięki elektryfikacji 18,5 km linii kolejowych nr 248 i 253 pociągi na tych trasach pojadą szybciej i wyprodukują mniej spalin – podkreślił Przemysław Gorgol, p.o. Dyrektora Centrum Unijnych Projektów Transportowych. – Projekt przyczyni się do poprawy komfortu osób podróżujących transportem zbiorowym oraz – dzięki budowie nowego przystanku osobowego – ułatwi dostęp do transportu kolejowego większej grupie mieszkańców Gdańska.

Inwestycje infrastrukturalne na Pomorzu

Program Infrastruktura i Środowisko 2014–2020 jest największym programem infrastrukturalnym współfinansowanym ze środków Unii Europejskiej. To ponad 115,6 mld zł (liczone po majowym kursie EUR/PLN) na najważniejsze w kraju inwestycje w sektorach: transportu, środowiska, energii, kultury i zdrowia.

Województwo pomorskie jest aktywnym beneficjentem POIiŚ. Przy współfinansowaniu z programu w regionie realizowanych jest obecnie 116 projektów o łącznej wartości przyznanego dofinansowania UE blisko 5,4 mld zł. Całkowity koszt tych inwestycji to prawie 9,1 mld zł. Projekty wspierane środkami POIiŚ w regionie to inwestycje w różnych sektorach.

Największą wartość mają inwestycje transportowe – 6,2 mld zł (około 3,7 mld zł dofinansowania unijnego). To np. budowa drogi ekspresowej S7 z Gdańska do Elbląga i obwodnicy Kościerzyny, modernizacja linii kolejowej Warszawa – Gdynia, nowe autobusy i trolejbusy dla Gdyni, nowe i zmodernizowane linie tramwajowe w Gdańsku oraz nowe tramwaje.

 

INNE Z KATEGORII "aktualnosci"

Klauzula informacyjna dotycząca posiadanych danych osobowych oraz ich przetwarzaniu.

Zgodnie z art. 13 ust. 1 i ust. 2 ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. informuję, iż:

  1. Administratorem Pana/Pani danych osobowych jest Polska Izba Producentów Urządzeń i Usług na Rzecz Kolei z siedzibą w Bydgoszczy, ul. Jana Karola Chodkiewicza 17.
  2. Administrator nie wyznaczył Inspektora Danych Osobowych.
  3. Administrator pozyskuje dane wyłącznie bezpośrednio.
  4. Pana/Pani dane osobowe przetwarzane będą tylko i wyłącznie w celu i zakresie niezbędnym do realizacji kontraktów handlowych. Po zakończeniu ich trwania w innych zgodnych z prawem celach np. w celu zabezpieczenia ewentualnych roszczeń oraz reklamacji.
    a) Pana/Pani dane osobowe będą przekazywane firmom zewnętrznym w celu zabezpieczenia i realizacji kontraktów.
    b) Pana/Pani dane osobowe nie będą przekazywane do państwa trzeciego/organizacji międzynarodowej.
  5. Posiada Pan/Pani prawo dostępu do treści swoich danych orz prawo ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania, do przenoszenia danych, do wniesienia sprzeciwu, do cofnięcia zgody w dowolnym momencie bez wpływu na zgodność z prawem przetwarzania którego dokonano na podstawie zgody przed jej cofnięciem.
  6. Ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do PUODO gdy uzna, że przetwarzanie Pana/Pani danych osobowych narusza przepisy ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r.
  7. Pana/Pani dane osobowe nie będą przetwarzane w sposób zautomatyzowany.
  8. Zgoda na przetwarzanie Pana/Pani danych osobowych może zostać przez Pana/Panią wycofana w każdym czasie, poprzez wysłanie maila na adres sekretariat@izbakolei.pl co skutkować będzie usunięciem z bazy Administratora.
  9. Administrator dokłada wszelkich starań, aby zapewnić wszelkie środki fizycznej, technicznej i organizacyjnej ochrony danych osobowych przed ich nieuprawnionym ujawnieniem.

AKCEPTUJĘ
do góry