Menu
MEDCOM zbuduje napęd i system zasilania w technologii SiC do elektrycznych zespołów trakcyjnych

MEDCOM zbuduje napęd i system zasilania w technologii SiC do elektrycznych zespołów trakcyjnych

2017-02-24

MEDCOM rozpoczął pracę nad budową pierwszego na świecie „wielosystemowego układu napędowego i zasilania przeznaczonego do elektrycznych zespołów trakcyjnych z wykorzystaniem elementów półprzewodnikowych SiC”. Projekt otrzymał dofinansowanie z programu INNOTABOR realizowanego przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju.

Polskie ezt-y będą jeździć z napędami SiC

Prace nad realizacją projektu nabierają tempa i zgodnie z przyjętym harmonogramem potrwają maksymalnie trzy lata. Produkt powinien być więc gotowy z końcem 2019 roku. Mniej więcej połowę tego czasu zajmą prace badawcze.

– Efektem będzie powstanie pierwszego na świecie napędu i układu zasilania dla elektrycznych zespołów trakcyjnych w technologii SiC. Będzie to rozwiązanie wypracowane od podstaw przez polskich inżynierów, we współpracy z naukowcami pracującymi w polskich uczelniach wyższych. Dodatkowo, kluczowym aspektem powodzenia całego przedsięwzięcia jest również ścisła współpraca z japońskim partnerem, czyli firmą Mitsubishi Electric, która dostarczy nam odpowiednie moduły SiC. Od pewnego czasu wspólnie z japońskimi inżynierami odpowiedzialnymi za projektowanie półprzewodników, pracujemy nad dostosowaniem ich do naszych wymagań. To bardzo istotna część projektu, ponieważ do tej pory tego typu modułów po prostu nie było na rynku – mówi Paweł Choduń, dyrektor finansowy MEDCOM.

SiC – energooszczędna i tańsza w eksploatacji kolej

MEDCOM należy do nielicznych firm na świecie specjalizujących się rozwiązaniach bazujących na SiC i propagujących tę technologię. Jak podkreśla Paweł Choduń SiC to przede wszystkim znacznie tańsza w eksploatacji i bardziej energooszczędna kolej. Dzięki zastąpieniu powszechnie wykorzystywanych dziś półprzewodników krzemowych półprzewodnikami z węglika krzemu aż o 30% ograniczyć można masę i rozmiar urządzeń. Jednocześnie pozwala ona wydatnie zredukować poziom hałasu i poprawia parametry jezdne pojazdów.

– Dzięki modułom SiC możemy uzyskać parametry nieosiągalne dla tradycyjnych półprzewodników krzemowych, a węglik krzemu to technologia przyszłości i kolejny krok ewolucji technicznej w projektowaniu innowacyjnych urządzeń energoelektronicznych dla transportu publicznego – nie tylko dla kolei, ale także metra, tramwajów i autobusów elektrycznych. Chcemy, aby to właśnie polski przemysł i polskie firmy były w tej dziedzinie liderami – dodaje Paweł Choduń, MEDCOM.

Polski napęd eksportowy

Dzięki realizowanemu przez MEDCOM projektowi w ciągu trzech lat powstanie sprawny, wydajny wielosystemowy układ napędowy i zasilania przeznaczony do elektrycznych zespołów trakcyjnych produkowanych przez krajowych producentów, który będzie mógł stać się także polskim towarem eksportowym.

Urządzenie będzie mogło bowiem pracować w różnych sieciach trakcyjnych i standardach napięciowych – przy napięciu 3 000 V DC stosowanym w Polsce lub 25 kV 50 Hz, które jest standardem w takich krajach jak chociażby Czechy, Słowacja, Ukraina, Białoruś, a także na Bałkanach.

 – Wprowadzenie naszego produktu to szansa nie tylko na nowocześniejszą polską kolej, ale także na zwiększenie konkurencyjności polskich producentów ezt-ów, takich jak chociażby NEWAG czy PESA. Co więcej, nie zamierzamy na tym poprzestać. Na bazie doświadczeń, które uda nam się zebrać przy tym projekcie, planujemy w przyszłości opracowanie kolejnych napędów i systemów zasilania, przeznaczonych do pociągów wysokich prędkości – dodaje Paweł Choduń, MEDCOM.

Całkowity koszt opracowania nowego napędu MEDCOM to ponad 6,6 mln zł. Kwota dofinansowania z projektu INNOTABOR wyniesie ponad 3,4 mln zł, a pozostała część będzie pochodzić ze środków własnych MEDCOM.

 

Źródło: MEDCOM

TAGI

Medcom

INNE Z KATEGORII "aktualnosci"

Klauzula informacyjna dotycząca posiadanych danych osobowych oraz ich przetwarzaniu.

Zgodnie z art. 13 ust. 1 i ust. 2 ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. informuję, iż:

  1. Administratorem Pana/Pani danych osobowych jest Polska Izba Producentów Urządzeń i Usług na Rzecz Kolei z siedzibą w Bydgoszczy, ul. Jana Karola Chodkiewicza 17.
  2. Administrator nie wyznaczył Inspektora Danych Osobowych.
  3. Administrator pozyskuje dane wyłącznie bezpośrednio.
  4. Pana/Pani dane osobowe przetwarzane będą tylko i wyłącznie w celu i zakresie niezbędnym do realizacji kontraktów handlowych. Po zakończeniu ich trwania w innych zgodnych z prawem celach np. w celu zabezpieczenia ewentualnych roszczeń oraz reklamacji.
    a) Pana/Pani dane osobowe będą przekazywane firmom zewnętrznym w celu zabezpieczenia i realizacji kontraktów.
    b) Pana/Pani dane osobowe nie będą przekazywane do państwa trzeciego/organizacji międzynarodowej.
  5. Posiada Pan/Pani prawo dostępu do treści swoich danych orz prawo ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania, do przenoszenia danych, do wniesienia sprzeciwu, do cofnięcia zgody w dowolnym momencie bez wpływu na zgodność z prawem przetwarzania którego dokonano na podstawie zgody przed jej cofnięciem.
  6. Ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do PUODO gdy uzna, że przetwarzanie Pana/Pani danych osobowych narusza przepisy ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r.
  7. Pana/Pani dane osobowe nie będą przetwarzane w sposób zautomatyzowany.
  8. Zgoda na przetwarzanie Pana/Pani danych osobowych może zostać przez Pana/Panią wycofana w każdym czasie, poprzez wysłanie maila na adres sekretariat@izbakolei.pl co skutkować będzie usunięciem z bazy Administratora.
  9. Administrator dokłada wszelkich starań, aby zapewnić wszelkie środki fizycznej, technicznej i organizacyjnej ochrony danych osobowych przed ich nieuprawnionym ujawnieniem.

AKCEPTUJĘ
do góry