Kolejowe inwestycje na Pomorzu
2016-08-11Przekazany właśnie do konsultacji Krajowy Program Kolejowy obejmuje szereg inwestycji w województwie pomorskim. Prace zaplanowane wokół portów w Gdyni i Gdańsku oraz na trasie pomiędzy Bydgoszczą a Trójmiastem przyczynią się do poprawy warunków obsługi towarowych przewozów intermodalnych, usprawnią dostęp kolei do portów morskich, zwiększą bezpieczeństwo i płynność prowadzenia ruchu oraz skrócą czas podróży na trasach pasażerskich.
Dzięki budowie dodatkowych torów oraz elektryfikacji odcinka pomiędzy Maksymilianowem a Gdynią Główną (na linii łączącej Bydgoszcz z Trójmiastem) powstanie alternatywny korytarz dla transportu towarowego, co pozytywnie wpłynie na odciążenie linii średnicowej z Gdyni do Gdańska i w efekcie usprawni kolejową komunikację aglomeracyjną. Pasażerowie będą podróżować sprawniej i wygodniej: pociągi w relacji Kościerzyna – Gdynia Główna pojadą o szesnaście minut szybciej, o kwadrans skróci się czas dojazdu na trasie Gdynia Główna Słupsk, o trzynaście minut na trasie Szczecinek – Słupsk, o dwadzieścia minut na trasie Grudziądz – Malbork, a o dziesięć pomiędzy Lęborkiem a Łebą.
Planowane inwestycje zostały pozytywnie ocenione przez podsekretarza stanu w Ministerstwie Infrastruktury i Budownictwa Kazimierza Smolińskiego, prezesa PKP Polskich Linii Kolejowych SA Ireneusza Merchela oraz wojewodę pomorskiego Dariusza Drelicha.
„Przekazany do konsultacji Krajowy Program Kolejowy, obejmujący porty morskie oraz poprawę ważnych w regionie i wykorzystywanych turystycznie linii kolejowych, stanowi ważny impuls rozwojowy. Realizacja ujętych w nim zadań wpłynie na wzrost konkurencyjności kolejowego transportu towarowego oraz na poprawę systemu komunikacji” – skomentował podsekretarz stanu Kazimierz Smoliński.
„PKP Polskie Linie Kolejowe SA w obecnej perspektywie zakładają znaczącą poprawę dla przewozów towarowych. To m.in. dobre połączenie do bałtyckich portów i sprawne wyjazdy ze Śląska. Poprawa trasy Trójmiasto – Bydgoszcz, na którą planujemy w granicach województwa pomorskiego około 1,2 mld zł zapewni zarówno sprawniejszy przewóz towarów jak i lepsze połączenia aglomeracyjne” – powiedział prezes PLK Ireneusz Merchel.
Wojewoda Dariusz Drelich dodał: „Inwestycje kolejowe w województwie pomorskim, zawarte w Krajowym Programie Kolejowym, są istotne zarówno dla mieszkańców regionu jak i turystów. To sprawniejsza i wygodniejsza komunikacja kolejowa. To także spójny i sprawny system transportowy łączący drogi, kolej, żeglugę śródlądową i morską”.
Krajowy Program Kolejowy przewiduje dwanaście cie projektów w województwie pomorskim. Ich łączną wartość oszacowano na ponad 6 mld złotych. Na liście podstawowej znalazło się dziesięć projektów (5,7 mld złotych), a na rezerwowej – dwa (325 mln złotych)
Skrócenie czasu przejazdu:
- w relacji Grudziądz – Malbork o ok. 20 min z 1h 30 min do ok. 1h 10 min
- w relacji Kościerzyna – Gdynia Główna o ok. 16 min z 1h 16 min do ok. 1h
- w relacji Gdynia Główna – Słupsk o ok. 15 min z 1h 8 min do ok. 53 min
- w relacji Szczecinek – Słupsk o ok. 13 min z 1h 49 min do ok. 1h 36 min
- w relacji Lębork – Łeba o ok. 10 min z 42 min do ok. 32 min
- w relacji Gdańsk Główny – Bydgoszcz Główna o ok. 5 min z 1h 20 min do ok. 1h 15 min
Projekty na liście podstawowej:
- Poprawa dostępu kolejowego do portu morskiego w Gdyni (CEF)
- Poprawa infrastruktury kolejowego dostępu do portu Gdańsk (CEF)
- Projekt poprawy dostępu kolejowego do Portu Gdańsk (most + dwutorowa linia kolejowa) - Faza II (POIiŚ)
- Prace na alternatywnym ciągu transportowym Bydgoszcz – Trójmiasto (POIiŚ)
- Prace na linii kolejowej nr 202 na odcinku Gdynia Chylonia – Słupsk (POIiŚ)
- Prace na linii kolejowej C-E 65 na odcinku Inowrocław - Bydgoszcz – Tczew w ramach projektu: Udrożnienie podstawowych ciągów wywozowych z Górnego Śląska (środki krajowe)
- Rewitalizacja linii kolejowej nr 405 odcinek granica województwa – Słupsk – Ustka (RPO)
- Rewitalizacja linii kolejowej nr 207 odcinek granica województwa – Malbork (RPO)
- Rewitalizacja linii kolejowej nr 229 odcinek Lębork – Łeba (RPO)
- Utworzenie transportowego węzła integrującego w Chojnicach (RPO)
Lista rezerwowa:
- Rewitalizacja linii kolejowych nr 211 odcinek Lipusz – Kościerzyna i nr 212 odcinek Lipusz – Bytów (RPO)
- Rewitalizacja odcinka linii kolejowej nr 229 Kartuzy – Sierakowice (RPO)
Fot: MIB